توجه؛ از خوردن پروتئین به صورت تصادفی خودداری کنید

شهید بهشتی مدرس دانشگاه علوم پزشکی روش صحیح کاهش وزن و کاهش وزن را تشریح کرد.

گلاله عسگری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شاخص توده بدنی یا BMI را شاخصی برای تعیین وضعیت وزن افراد عنوان کرد و گفت: شاخص توده بدن یا BMI حاصل تقسیم وزن فرد است. به کیلوگرم در هر مربع قد بر حسب متر می رسد. دامنه آن از 18.5 تا 25 است. فرد دارای وزن مناسب و در محدوده سالم است.

وی افزود: اگر BMI بالای 25 باشد فرد اضافه وزن دارد و اگر زیر 18.5 باشد دچار کمبود وزن است.

این متخصص تغذیه به افرادی که دچار کمبود وزن هستند توصیه می کند با متخصص تغذیه مشورت کنند و از راهکارهای پیشنهادی افراد غیرمتخصص برای افزایش وزن پیروی نکنند.

به گفته وی کم وزنی می تواند ارثی باشد و والدین کم وزن می توانند فرزندانی کم وزن داشته باشند، اما چاقی و اضافه وزن نیز همین گونه است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اگر فردی در حال حاضر خوب است و در حال کاهش وزن است، باید دلایل این تغییر بررسی شود و اگر بیمار نیست، میزان غذای دریافتی وی بررسی شود. بودن.

وی وضعیت روانی فرد را یکی از عوامل موثر در کاهش وزن و کاهش اشتها و مصرف غذا عنوان کرد که در صورت درمان و اصلاح وضعیت روحی و روانی اشتهای فرد بهبود می یابد.

این متخصص تغذیه گفت: برخی افراد به دلیل دریافت نکردن مواد مغذی کافی برای مدت طولانی دچار کمبود وزن می شوند. به ویژه ویتامین های B می توانند مفید باشند.

  نفت ربوده شده ایران چه زمانی به نفتکش لانا تحویل می شود؟

عسگری به افرادی که کمبود وزن دارند توصیه کرد برای معاینات بیشتر به متخصص تغذیه مراجعه کنند و گفت: متخصص تغذیه ابتدا رژیم غذایی روزانه این فرد را بررسی و میزان مصرف او را با استانداردها مقایسه می کند.

به گفته وی، گاهی این فقط یک قضاوت شخصی در مورد فردی است که غذای کمی دریافت می کند، در حالی که معاینه یک متخصص تغذیه نشان می دهد که او تغذیه کافی دریافت کرده و کاملا سالم است. بنابراین، اگر حداقل مقدار مورد نیاز خود را از گروه های غذایی دریافت کنیم و کالری مورد نیاز خود را دریافت کنیم، کافی و سالم خواهیم بود.

عسگری خاطرنشان کرد: متخصص تغذیه پس از بررسی برنامه غذایی روزانه فرد، رژیم غذایی مناسب را توصیه می کند تا حداقل گروه های غذایی را دریافت کند.

مهم ترین راهکارهای افزایش اشتها به ویژه در کودکان

این دکترای تغذیه و رژیم درمانی، ظاهر غذا را یکی از مهم ترین راهکارهای افزایش اشتها به ویژه در کودکان کم وزن و کم اشتها عنوان می کند و می افزاید: اگر ظاهر و چینش، طعم، بو، رنگ و مزه غذا وجود داشته باشد. جذاب است.»، انگیزه انسان برای خوردن آن افزایش می‌یابد؛ بنابراین استفاده از انواع تزیینات و غذاهای رنگارنگ و سبزیجات و میوه‌ها در چیدمان غذا در ارتقای کودکان مبتلا به کم‌اشتهایی و کم‌اشتهایی مؤثر است.

وی به آنها توصیه کرد از غذاهای کم کالری و پرکالری مانند سالاد الویه و کاسنی که سرشار از پروتئین، نشاسته و چربی هستند استفاده کنند.

این متخصص تغذیه شیک را به دلیل ترکیب شیر با انواع میوه ها و مغزها منبع خوب کلسیم و پروتئین منیزیم و یک صبحانه خوب برای کودکان دانست.

  چهار ایرپاد اپل را با هم مقایسه کنید

این متخصص تغذیه با هشدار به افراد کم وزن از توصیه افراد غیر افزایش دهنده وزن خودداری کرد و گفت: برخی از جوانان تمرینات قدرتی در باشگاه ها و مصرف زیاد پروتئین را برای افزایش وزن توصیه می کنند اما این راه حل خوبی است نه برای افزایش وزن.

وی با تاکید بر محدودیت مشخص مصرف پروتئین در برنامه غذایی روزانه افراد، خاطرنشان کرد: میزان پروتئین مورد نیاز فرد بر اساس سن، جنس، وزن و فعالیت بدنی وی در رژیم غذایی محاسبه و تعیین می شود. لازم به ذکر است که دریافت پروتئین اضافی باعث افزایش عملکرد و عملکرد کلیه و کبد می شود و در دراز مدت منجر به آسیب جدی به کلیه و کبد خواهد شد.

این متخصص تغذیه با توصیه به مصرف میان وعده به این افراد گفت: افراد مبتلا به کمبود وزن و کم اشتهایی معمولا نمی توانند حجم زیادی از غذا را در یک وعده غذایی تحمل کنند، بنابراین باید وعده های غذایی خود را در حجم کمتر و دفعات بیشتر برنامه ریزی کنند. مثلاً شام خود را در دو وعده با فاصله یک ساعت میل کنید. تحت این برنامه، این افراد تمام روز غذا می خورند.

دیدگاهتان را بنویسید