تمایل به کاهش آلودگی صوتی در تهران

کارشناس صدا شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: با اعلام ورود ویروس کرونا به کشور در اوایل اسفندماه سال 98 و اعمال محدودیت های ترافیکی در سطح شهر از سوی دولت، میانگین تراز صوتی ایستگاه های ثابت برای اندازه گیری صدا در طول روز و شب تحت تاثیر قرار می گیرد. روند کاهشی نسبت به دو سال قبل نشان داد.

الهام کریمی افزود: ارزیابی تغییرات محیطی در طول یک اپیدمی جهانی از این جهت مهم است که فرصتی برای مشاهده چگونگی تأثیر تغییرات رفتاری بر شرایط محیطی محلی و منطقه‌ای است.

از آنجایی که صدای ترافیک جاده ها بیشترین سهم آلودگی صوتی را به خود اختصاص داده است، آلودگی صوتی تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا، اجرای برنامه های قرنطینه جهانی و معرفی قوانین راهنمایی و رانندگی و به دنبال آن کاهش ترافیک وسایل نقلیه قرار گرفته است.

وی همچنین گفت: با اعلام ورود ویروس کرونا به کشور در اوایل اسفندماه سال 98 و اعمال محدودیت برای قاچاق در سطح شهر از سوی دولت در قالب دورکاری کارکنان دولت و تعطیلی مراکز خرید در در اواسط اسفند ماه، میانگین تراز صدای ایستگاه های ثابت صدا در طول شبانه روز تحت تاثیر قرار گرفت و نسبت به دو سال گذشته روند کاهشی را نشان داد.

کارشناس صوت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: بر اساس نتایج ثبت شده توسط ایستگاه های این شرکت، میانگین تراز صوت از 15 تا 21 اسفند نسبت به سال های 96 و 97 در طول روز به طور میانگین حدود یک تا دو دسی بل است. در طول شب (22 تا 7 صبح) حدود 2 تا 3 دسی بل کاهش می یابد.

  افزایش قیمت سهام

این روند در فروردین 1378 ادامه یافت و به دلیل شرایط جوی و بارندگی های شدید بهاری میزان صوت نسبت به مدت مشابه سال های 97 و 1998 حدود یک دسی بل کاهش یافت.

وی با بیان اینکه در موارد خاصی مانند چهارشنبه سوری که هر ساله شاهد افزایش صدای ایستگاه های صوتی هستیم، تغییرات قابل توجهی در سطح صدا ایجاد می شود، گفت: چهارشنبه سوری (حدود ساعت 18 الی 22) در سال 98 به دلیل مصادف شدن با شیوع ویروس کرونا و قرنطینه سخت تر، نسبت به زمان مشابه در سال 1997 دو تا چهار دسی بل کاهش یافت، اما در سال 1999 وضعیت برای انسان عادی تر شد. میانگین تراز صدا در شهر تهران نسبت به سال ۹۷ یک تا سه دسی بل کاهش و نسبت به سال گذشته یک تا دو دسی بل افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه اثرات کووید-19 مانند دو روی یک سکه است، گفت: در سال 2020 مقالات علمی زیادی وجود داشت که شرایط محیطی و اقلیمی را به دلیل قرنطینه یا محدودیت‌های ترافیکی در مقیاس بزرگ اثبات می‌کرد. عالی داره بهتر میشه

به عنوان مثال، شهر دوبلین ایرلند دارای 12 ایستگاه صدا است که در دوره قبل از قرنطینه، 9 ایستگاه در 60 درصد مواقع، میانگین سطح صدای ساعتی 55 دسی بل بالاتر از استاندارد و تنها سه ایستگاه در قرنطینه است.

وی افزود: در تایوان نیز تفاوت هایی در آلودگی صوتی قبل و حین انفجار COVID-19 وجود داشت. در شهر کانپور هند، با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده از حسگرهای محیطی قابل حمل، میانگین سطوح نویز قبل از قرنطینه در محدوده 44.85 تا 79.57 دسی بل و در طول قرنطینه در محدوده 38.55 تا 57.79 ثبت شد. مناطق مسکونی، صنعتی و آرام حدود 40 درصد کاهش یافته است.

  10 ترفند آشپزی سریع برای خانم های شاغل

این عضو انجمن علمی هوای پاک ایران با بیان اینکه با توجه به اثرات منفی مواجهه با صدای بالاتر از حد استاندارد بر سلامت و ایمنی انسان، پایش دقیق آلودگی صوتی در مناطق پرخطر بسیار مهم است، تاکید کرد: نصب صدا. ایستگاه های شهرها و ایجاد یک پایگاه داده پایش نویز مناسب می تواند به ارزیابی سطوح سر و صدا، شناسایی جوامع در معرض سطوح بالای آلودگی صوتی و ارزیابی اثربخشی استراتژی های کاهش صدا کمک کند.

از این طریق می توان سلامت جامعه را ارزیابی کرد و اقدامات مدیریتی مناسبی برای حفظ سلامت شهروندان و محیط زیست اندیشید.

وی افزود: اجرای برنامه‌های ملی قرنطینه و محدودیت‌های سفر باعث کاهش ترافیک و استفاده از بوق می‌شود، بنابراین در تدوین سیاست‌ها و دستورالعمل‌های جدید برای کاهش آلودگی صوتی می‌توان به بسیاری از جنبه‌های دوران قرنطینه توجه کرد. اگرچه قرنطینه یا حذف ترافیک از شهرها برای مدت طولانی امکان پذیر نیست، استراتژی های سختگیرانه مدیریت ترافیک می تواند اثرات منفی آلودگی صوتی را کنترل کند.

کارشناس خوب شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: راهکارهایی مانند سیاست اجتناب از بوق، جایگزینی وسایل نقلیه شخصی موتوری با حمل و نقل فعال مانند پیاده روی و دوچرخه سواری برای سفرهای کوتاه مدت، مدیریت پارکینگ و محدود کردن وسایل نقلیه پر سر و صدا و علاوه بر کاهش آلودگی صوتی، اتخاذ تدابیری برای آرام کردن ترافیک می تواند انتشار گازهای گلخانه ای را نیز کاهش دهد.

کریمی در پایان گفت: ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه و عابر پیاده، افزایش ایمنی جاده ها، انتخاب مسیرهایی با آلودگی صوتی کمتر از جمله انتخاب پیاده روهای فرعی و آرام، ایجاد کمربند سبز در اطراف راهروها و ایجاد فضای سبز در شهرها باعث تشویق و افزایش انگیزه می شود. شهروندان برای استفاده از تحویل فعال خواهد شد.

  امیر عباس کیست؟ «زمان اخبار».

امروزه در بسیاری از کشورها تقسیم بندی مسیرهای دوچرخه سواری و پیاده روی با کمک رنگ های متنوع و شاد، تابلوهای مفهومی و آموزشی و تلاقی مسیرها با مناظر زیبا بر جذابیت مسیر افزوده و شهروندان بیشتری را در این مسیر مشارکت داده است.

دیدگاهتان را بنویسید