پرویز پرستویی بازیگر و کارگردان همدانی و امیر شهاب رضویان در نامه ای به مدیرکل ثبت احوال خواستار جلوگیری از تخریب خانه اقبالیان با معیارهای ارزشمندی شدند که تنها نام چند هنرمند داخلی و بین المللی را در این شهر زنده نگه داشته است. ” و مسئولان استانی را موظف به شناسایی و ثبت بناهای ارزشمند مدرن در همدان کنند. این نامه سرگشاده به امضای بیش از 100 هنرمند دیگر همدانی رسیده است.
در نامه پرویز پرستویی و امیرشهاب رضویان به مصطفی پورعلی – مدیرکل ثبت و حفظ حریم و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی – پس از ارزیابی تلاش های این دستگاه در زمینه ثبت و حریم خصوصی آثار تاریخی همدان به ویژه هگمتانه انجام می شود:
«بسیاری از خانهها و ساختمانهای ارزشمند در حومه شهر هنوز نیاز به توجه و ثبت دارند. به ویژه آثار ساخته شده در قرن اخیر و از نظر معماری از آثار برجسته هنر معاصر محسوب می شوند.
خانه اقبالیان (هاوایی) یکی از با ارزش ترین خانه های دوره مدرن در شهر همدان است. این خانه توسط معمار معروف همدانی مرحوم مهندس «محمود نیامی» طراحی شده است و می توان گفت دقیقاً مطابق با معماری امروز جهان طراحی شده است، از این رو اثری پیشرو در جهان است.
آقای پورالی، این خانه را می توان به سبک دیستیلری دید که در سال 1917 توسط تئووان دوسبرگ و تحت تأثیر آثار پیت موندریان و دیگر هنرمندان تأسیس شد.
اولین معمار که تجسم تجربه موندریان در معماری بود، ریتلد بود که در اوترخت هلند در سال 1924 خانه شردر را طراحی کرد که نقطه اوج معماری دستیل و یکی از اولین نمونه های معماری مدرن است. خانه اقبالیان یا هاوایی ترکیب بندی بسیار چشمگیری به سبک دستیل دارد، رنگ های آبی و سفید ما را به یاد نقاشی های موندریان می اندازد و ترکیب مواد ما را به یاد خانه شرودر می اندازد.
نیامی از سنگ های روستای دیجین نیز در این خانه همدانی استفاده کرده و به نوعی این سبک را بومی کرده و نمونه دیگری در استان همدان وجود ندارد، بنابراین این بنا از آثار معماری پیشرو در جهان است. اهمیت این سبک از آن جهت حائز اهمیت است که امروزه بیشتر معماری در دنیا در ساخت ویلاها متاثر از این سبک است.
آیا می دانید این خانه بر اساس ضوابط 8، 10 و 12 ثبت آثار تاریخی و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مصوب 1309 و تبصره 2 قانون مدیریت خدمات باستان شناسی مصوب 1388 قابل ثبت است. توسط مجلس در سال 1323
(معیار 8 به تحولات مهم و ارزشمند معماری در دوره مدرن اشاره دارد، معیار 10 به ساختن ساختمان توسط معماران مشهور و معیار 12 به نمونه های منحصر به فرد یا کمیاب بازمانده از سبک یا دوره ای از تاریخ معماری در یک منطقه اشاره دارد). .
ما امضاکنندگان این بیانیه بر این امر اصرار داریم
«الف – وزارت میراث فرهنگی باید سریعاً این اثر بی بدیل را ثبت کند.
ب- به گفته امضاکنندگان این نامه، هر فرد، مهندس، سازمان و بخشی که در روند تخریب و طراحی این بنا همکاری و مشارکت داشته باشد در این اقدام ضد فرهنگی شریک بوده و باید از هرگونه اقدام تخریبی جلوگیری شود.
ج ـ شهرداری، شورای شهر و اداره میراث فرهنگی تا تعیین تکلیف این کار اجازه هرگونه تعدی اعم از تخریب، بازسازی، گودبرداری و احداث بنای جدید را ندهند.
د- مسئولان استانی و شهری نیز باید حقوق مالکانه مالک یا مالکان را در نظر گرفته و با ارائه مشوق های لازم و مجوزهای مناسب برای استفاده، مالکان را به حفاظت از بناها و آثار تشویق کنند.
«از شما به عنوان رئیس میخواهیم مسئولان استانی را ملزم به شناسایی و ثبت ساختمانهای با ارزش مدرن کنید.
خانه اقبالیان در خیابان جهان نما، نبش کوچه قباد امروزی و توسط محمود نیامی ساخته شده است. وی از شاگردان هوشنگ سیحون بود و در چندین پروژه ملی مانند شهرک ذوب آهن اصفهان، شهرک غرب تهران، پارک طالقانی (تپه های عباس آباد و داوودیه تهران) و میدان اطراف حرم امام رضا (ع) شرکت داشت.
نیامی در دهه 40 به عنوان مدیر کل در اداره ذوب آهن اصفهان فعال بود و در دهه 1350 به عنوان ناظر در پروژه شهستان در دوره پهلوی شرکت کرد.