تغییر آسان نیست!

440750 975 خبر مرکزی

آزاده سهرابی| ما باید اعتماد به نفس خود را بازیابیم. ما باید یاد بگیریم که چه هستیم. بیایید گذشته، اشتباهات، بدبینی، ضعف ها و ترس هایمان را دوست داشته باشیم و یاد بگیریم که خودمان را دوست داشته باشیم.

اگرچه این جملات انگیزشی که امروزه در فضای مجازی مملو از ادبیات گوناگون است، درست است، اما کدام یک باعث تغییر رفتار شما شده است؟ واقعیت این است که بیان مفاهیم درست بدون نشان دادن موانع دستیابی به آنها در سازوکار روانی ما بن بست است.

با تلقین و مثبت اندیشی نمی توان چیزی را تغییر داد و به چیزی دست یافت. در اینجا در جملات بالا یک جمله بسیار مفصل در مورد «اعتماد به نفس» آمده است. اکثر افرادی که می دانند با کمک فضای مجازی و دسترسی بیشتر به مفاهیم روانشناختی و سمینارهای خودشناسی و غیره، عزت نفس کلید مهمی برای رشد و تکامل «من» و دستیابی به «رضایت از زندگی» است. و غلبه بر چرخه های زندگی معیوب؛ اما چند نفر از ما حاضریم بهای دستیابی به “تغییر” از جمله تغییر در عزت نفس خود را بپردازیم؟

بله، اعتماد به نفس آنقدرها هم که در کلام زیباست مقرون به صرفه نیست و دستیابی به آن گران است. عزت نفس بالا قطعاً وضعیت شما را در همه جنبه های زندگی بهبود می بخشد و سلامت روان شما را تضمین می کند، اما اینکه در درون خود بدانید واقعاً در این زندگی کجا ایستاده ایم، “چقدر هستیم” از خودمان، کجا از خود ناراضی هستیم، کجا هستیم. ناراضی هستیم ما دیگران هستیم و از همه مهمتر آزادی خود را می پذیریم (سهم خود را در این نارضایتی ها می پذیریم)، ​​بدون سرزنش خودمان به حقایق خود نگاه می کنیم و … چندان آسان نیست زیرا باید عامل باشیم و باشیم. یک نماینده هزینه دارد. می پرسی چطوری؟

  محافظ لوکس، 10 میلیون تن در ساعت

شاید باور نکنید، اما بسیاری از ما دوست داریم مشکل خود را حفظ کنیم! این عشق می تواند کاملا ناخودآگاه یا خودآگاه باشد. ما اغلب برای مشکلاتمان “پاداش” می گیریم. اگر چه این پاداش همراه با رنج است. تصور کنید کسی نگران همه چیز است.

وقتی مشکلی پیش می آید دست و پایش را از دست می دهد. زمان امتحان، زمان صرف شده در هر موقعیت برای ارزیابی، به دلیل اضطراب، تمرکز و عملکرد کاهش می یابد. آیا این فرد از اضطراب و رنج خود ناراضی است؟

بله، مطمئناً همینطور است و حتی ممکن است بتوان به یک درمانگر مراجعه کرد، اما اولین قدم در درمان نهایی این است که ببینیم کجا از اضطراب خود بیشترین استفاده را می‌کند. این فایده رفتار را حفظ می کند و فرد رنج اضطراب را به دلیل این پاداش هر چند منفی می پذیرد.

شاید این فرد به دلیل اضطرابش، زمانی که عملکرد ضعیفی دارد، به دلیل داشتن اضطراب توسط دیگران درک شود! شاید دیگران او را کمتر تحت فشار موقعیت های استرس زا قرار دهند زیرا اضطراب او را درک می کنند! شاید او در تمام مراحل زندگی از دیگران حمایت بیشتری داشته باشد، چون اضطرابش زیاد نمی شود! و … بهایی که این شخص برای رهایی از اضطراب خود باید بپردازد این است که از این پاداش ها دست بکشد و بیشتر روی رنج خود تمرکز کند.

یادگیری عزت نفس نیز آسان است، اما چرا برای تکرار جملات انگیزشی کافی هستیم، زیرا داشتن اعتماد به نفس به این معناست که «من» بارها در مسیر رسیدن به هدف شکست می خورد، اما دوباره بلند می شود و سعی می کند شکست را بپذیرد.

  امتحان مجازی، اضطراب واقعی

اگر برای اولین بار اسکی می کنید و یک دوره سراشیبی را با مربی برف خود تمرین کرده اید، می دانید که ممکن است به دلیل ترس یا عدم آگاهی از مهارت جدیدی که در حال یادگیری آن هستید، بارها و بارها سقوط کنید.

شما باید زیر سنگینی برف و دردی که دارید (آن هم در مسیری لغزنده و لغزنده) بلند شوید و دو قدم دیگر بردارید.

بین بلند شدن و برخاستن و تمرین تعادل و مصرف مسکن در شب 5 دقیقه به مدت یک ساعت و نیم پیاده روی کنید، اما هفته و هفته های آینده می توانید از سر خوردن روی برف در فضایی آرام در برف لذت ببرید. اعتماد به نفس زیبا و کاربردی ترین کلید زندگی است، اما رسیدن به آن بدون رنج نیست!

منبع: روزنامه ایران

دیدگاهتان را بنویسید