ترمز اجاره ای برداشته شد

مقررات عمومی واردات خودرو به تصویب هیات وزیران رسید و پس از کش و قوس ها و مقاومت های فراوان، بالاخره واردات خودرو آزاد شد. در این زمینه باید به چند نکته و پیامد اشاره کرد:

یکی مردم ما سالهاست خودروی تولید داخل آنها فداکاری و صبر خود را در ترجیح تولید داخلی بر این گونه محصولات خارجی به کار گرفته و ثابت کرده اند. اما نکته اینجاست که دنیا در این زمینه بسیار پیشرفت کرده است و بسیار خودروسازان ما با چیزی مانده ایم که دیگر نمی توان گفت کیفیت خارجی خودرو یک فضای داخلی مشابه وجود دارد. به گفته کارشناسان، آنچه خودروسازان ما تولید می کنند مشابه خودروهایی است که دهه ها پیش توسط بزرگترین شرکت های خودروسازی جهان ساخته شده بودند. در حوزه خودرو، مردم به خصوص جوانان ما نسبت به کشورهای پیشرفته و حتی برخی از کشورهای همسایه احساس سرخوردگی و تحقیر می کنند که چرا باید با خودرویی با کیفیت بسیار پایین و قیمت بسیار بالا رانندگی کنند. امروز لذت آزادسازی واردات خودرو، در واقع بروز این بغض، تحمل این همه سال محصول بی کیفیتی بوده که بالاخره به صبر و استقامت مردم پایان داده است.

رهبر معظم انقلاب چند سال پیش در بازدید از نمایشگاهی با وزیر کار وقت، با تولیدکنندگانی که از واردات کالاهایی مشابه تولیدشان گلایه داشتند، دیدار کردند. در همین لحظه فیلمبردار شات خود را به سمت صورت مقام معظم رهبری برگرداند که وی با عصبانیت به وزیر کار گفت: من اگر جای شما بودم در اعتراض به واردات کابینه فرو می ریزم. رسانه ها حالا ببینید شرکت های خودروسازی ما چه کرده اند و تا چه روزی انجام داده اند که حتی مدیریت با تمام اصرار بر تولید داخلی خودروسازان را کنار گذاشته و صریحا از آنها انتقاد می کند.

  عجیب ترین اتفاقات جام حذفی ایران

سه. نکته دیگر اینکه مجلس شورای اسلامی چند ماه پیش واردات خودرو با شرایط خاص خود را تصویب کرد که البته با جنجال هایی از سوی شورای مناسبت و دولت و برخی محافل ذی نفوذ مواجه شد.

بار دیگر باید از همه بخواهیم که به قانون اساسی کشور توجه جدی داشته باشند تا هیچ نهاد و ارگانی نتواند در مجلس مقابل نمایندگان مجلس بنشیند و برای مردم قانون گذاری کند و یا قانون مصوب مجلس را زیر پا بگذارد. حال که بالاخره این اقدام در مسیر درست قرار گرفت، با تأکیدات صریح رهبر معظم انقلاب بود و تعلل مجریان، دخالت و ورود ایشان را ضروری کرد.

چهار با واردات یک خودروی باکیفیت چندین رویداد احتمالی در پیش داریم. من می خواهم بدون توجه به تبعات مختلف اقتصادی از منظر فرهنگی به موضوع نگاه کنم. مشکل این است که اساسی ترین اقدام در هر بهبودی، تشکیل یک مطالبه عمومی برای آن است. با ورود خودروهای با کیفیت و مدرن و تردد آنها در شهرها، به تدریج بخش های مختلف جامعه ما به طور مستقیم یا غیرمستقیم در معرض کیفیت، تجهیزات، ایمنی، مصرف سوخت و خلوص محصولات با استانداردهای جهانی و البته به تدریج سطح آنها قرار می گیرند. طعم . بسیاری از محصولات فعلی خودروسازان داخلی نمی درخشند. فردی که حتی سوار ماشین دوست و آشنا می شود و چندین بار همکاری می کند که کیفیت خوبی دارد، نگاهش به مفهوم و حق استفاده از محصولات با کیفیت تغییر می کند. یعنی همانطور که سیاست و علوم انسانی مستلزم برخورد آراء و مخالفت با افکار است، جهان رفاه شهروندان نیز مستلزم تکثرگرایی و شکست انحصارها است. به همین ترتیب مطالبه ملی برای ارتقای جدی کیفیت خودروهای داخلی به تدریج شکل خواهد گرفت تا دیگر شاهد مشکلاتی نباشیم که از یک سو موجب تمسخر و خنده می شود و جان شهروندان ایران اسلامی را به خطر می اندازد. دیگری. کافی است باز نشدن ایربگ ده ها خودروی داخلی در تصادفات زنجیره ای اخیر و توجیه خودروسازان را یادآوری کنیم.

  آیا مقایسه سجاد رزمجو با مرتضی پاشایی درست است؟

ترمز اجاره ای برداشته شد

پنج البته واردات خودروهای با کیفیت تبعات مثبت دیگری از جمله کاهش قیمت این خودروهای داخلی را به دنبال دارد. برای جبران کمبود تولید داخلی، شکستن یا حداقل جلوگیری از افزایش صف های طولانی قرعه کشی، کنترل میزان آلایندگی خودروها و از همه مهمتر رقابت و شکستن انحصار. نکته بسیار مهم این است که آنچه در هیأت وزیران تصویب شده، آیین نامه کلی واردات خودرو بوده و تاکنون از جزئیات آن اطلاعی در دست نیست. مردم و اصحاب رسانه باید این اتفاق مبارک را تا انتها دنبال کنند تا جزییات این اقدام روان و منطقی شود و با پیچیدگی و سختی غیرمنطقی مواجه نشود. واردات خودرو نباید در انحصار باشد و مهمتر از آن نباید با توقف اکید آنها غیرممکن شود.

هفت خودرو اولین و مهمترین نمونه است اما تنها محصولی نیست که با مدیریت شرکت های دولتی و نیمه دولتی به بی کیفیتی می رسد. سایر شرکت های داخلی که سال هاست به روز نشده اند و محصولاتی به آنها عرضه نمی کنند باید نگران باشند. شکست انحصار و رقابت پذیری در بخش تولید یکی از شعارها و اهداف اصلی مجلس در این دوره است که پابرجا خواهد ماند.

محسن پیرهادی

دیدگاهتان را بنویسید