بی خوابی را در ماه مبارک رمضان جدی بگیرید

یک پزشک با اشاره به باورهای غلط مردم درباره بیداری شبانه و خوابیدن در ماه مبارک رمضان گفت: بیدار شدن تا سحر و خواب تا نیمه شب باعث آسیب به سیستم بدن و ضعف جسمانی می شود و بدترین راه گرسنگی است.

دکتر سکینه محرابی با بیان اینکه بیداری های شبانه در ماه مبارک رمضان تشدید می شود، گفت: این باور غلطی است که بسیاری از خانواده ها دچار آن هستند و در شب های ماه رمضان تا سحر بیدار می مانند.

وی با تاکید بر اینکه این تصور غلط از بیدار شدن در شب به سیستم فیزیکی افراد آسیب می زند، افزود: گرسنگی.

این پزشک توضیح داد: زمانی که افراد تا سحر بیدار می مانند، منتظر سحر می مانند و سریع به رختخواب می روند که این خیلی جالب نیست، به جز زمان خواب که حدود 23 بعد از ظهر تا 3 بعد از ظهر است. بعد از نیمه شب، باید اتفاق بیفتد. انسان سالم.» اگر بیفتد ناپدید می شود و عواقب معنوی روزه پایمال می شود.

محرابی خوردن صبحانه را نزدیک اذان صبح ضروری می داند و می افزاید: یکی دیگر از تصورات غلطی که در برخی از روزه داران وجود دارد این است که بسیاری از مردم تا ساعت 1 یا 2 بامداد از خواب بیدار می شوند و هوس چیزی می کنند و می خوابند و برای صبحانه بیدار نمی شوند به جز صبحانه. معنویت سحر کنار می رود و نمی توانند خوب روزه بگیرند.

وی با بیان اینکه اسلام بهترین دستورات را برای خوردن و روزه داری برای ما تجویز کرده است، گفت: صبح ناشتا باید از رژیم غذایی کامل و طاقت فرسا استفاده کرد و مایعات و میوه و سبزی به اندازه کافی مصرف کرد.

این پزشک پرخوری در سحری و عجله در افطار را بسیار نامناسب عنوان کرد و افزود: پرخوری و تند خوری بسیار مذموم است و باید به میزان غذا و تغذیه مناسب توجه کرد.

محرابی با اشاره به تصور غلط دیگر درباره برخی از گرسنگی ها در خواب روزانه خاطرنشان کرد: راه غلط دیگر این است که افرادی که گرسنه هستند تمام روز را می خوابند و ساعات زیادی از روز را صبح می گذرانند که باعث ضعیف شدن بدن می شود.

وی خاطرنشان کرد: در واقع باید روزانه حدود 8 ساعت فعالیت داشته باشیم اما به صورت ملایم تری که با توجه به فصل گرما باعث تشنگی نشود.

این پزشک با اشاره به فصل امتحانات دانش آموزی و کنکور پیش رو گفت: بسیاری از دانش آموزان بین سحر تا غروب می خوابند تا بعد از آن درس بخوانند اما اگر بین ساعت 23 تا 3 صبح خوب بخوابند بهتر است بعد از سحر بیدار بمانند و مطالعه کنند. ، زیرا این بهترین زمان برای مطالعه است.

  ارزشیابی معلمان از امروز مشخص می شود

مجید گیور مبارهان در مسیر غذا خوردن در ماه مبارک رمضان گفت: بررسی ها نشان می دهد روزه گرفتن در ماه رمضان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

وی با بیان اینکه اتو سیستم ایمنی بدن را ضعیف نمی کند، گفت: ننوشیدن مایعات و تضعیف سیستم ایمنی خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می دهد. از نظر سیستم ایمنی در صورت داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب با تاج مشکلی نخواهیم داشت.

وی گفت: یکی از راه های تقویت ایمنی بدن، نوشیدن مایعات فراوان است. روزه داران می توانند بین افطار و شکر مایعات بیشتری مصرف کنند، بنابراین نگران کاهش سیستم ایمنی خود در برابر ویروس کرونا نباشند.

وی گفت: دستگاه تنفسی فوقانی محل تجمع ویروس کرونا است. با خشکی این ناحیه از تاج، ویروس در بدن افزایش می یابد. به همین دلیل است که می گویند انسان زیاد مایعات می نوشد. اگر افراد بین 8 تا 10 لیوان مایعات بین افطار و شکر مصرف کنند، کمتر به این ویروس مبتلا می شوند.

نیاز بدن به کالری در ماه رمضان 10 تا 20 درصد کاهش می یابد

وی گفت: نیاز بدن به کالری در ماه مبارک رمضان بین 10 تا 20 درصد کاهش می یابد. شیوه زندگی در این ماه در حال تغییر است، بنابراین ما به غذای اضافی نیاز نداریم. مصرف چای و قهوه باعث ترشح مایعات می شود. بنابراین توصیه می شود افراد بین افطار و شکر مایعات کافی مصرف کنند.

وی گفت: نوشیدن مایعات زیاد همراه با افطار و شکر علاوه بر اینکه توصیه نمی شود، یکی از عادات بد غذایی ماست. از مصرف آب سرد یا نوشیدنی های سرد در هنگام افطار خودداری شود. .

هنگام افطار باید به سراغ مایعات و غذاهای ولرم بروید. شیر گرم با عسل به همراه خرما می تواند نوشیدنی خوبی برای افطار باشد.

اگر بتوانیم برای افطار سوپ، شیر برنج یا پنیر و سبزی بخوریم. اینها از بهترین غذاهایی است که متخصصان تغذیه در هنگام افطار توصیه می کنند. مردم باید از مصرف قندهای غیر طبیعی مانند زولبیا، بامیه، شیرینی، شکلات و غیره خودداری کنند.

گیور مبارکهان گفت: بهترین زمان صرف شام در ماه رمضان دو ساعت بعد از افطار است. “من توصیه می کنم شام بسیار سبک باشد.” به روزه داران توصیه می کنم بین افطار و شکر و بعد از خوردن شکر میوه بخورند.

نوع میوه مهم نیست و می تواند هر کدام باشد. این افراد می توانند از آب میوه های طبیعی نیز استفاده کنند. استفاده از آب میوه ها و مواد مغذی طبیعی بسیار مفید است. همچنین مصرف شیر بین افطار و شکر برای گرسنگان بسیار مفید است. شربت عسل نیز مایعات لازم را تامین می کند.

  هزینه های سرخابی برای تبلیغات محیطی

وی با اشاره به اینکه «بهترین و اصلی ترین غذای ماه مبارک رمضان صحرا است»، گفت: در برنامه غذایی افطار فقط باید غذاهایی مصرف شود که قند مورد نیاز برای جذب و رفع گرسنگی روزه داران را برطرف کند.

در وعده صبحانه باید غذایی بخوریم که انرژی لازم را در طول روز آزاد کند تا در طول روز گرسنه و یا کمتر تشنه باشیم. روزه داران از خوردن غذاهای سرخ کردنی در سحر خودداری کنند. خوردن غذاهای سرخ کردنی در سحر باعث افزایش گرسنگی و تشنگی روزه دار می شود.

این متخصص تغذیه افزود: خوردن برنج با ماهی سالم گزینه مناسبی برای صبحانه است. خوردن برنج با حبوبات یا خورش برنج کم چرب می تواند غذای خوبی در وعده صبحانه روزه داران باشد.

استفاده از سبزی ها و میوه ها در سحر یا بین افطار تا سحر باعث می شود دستگاه گوارش ما در طول روز این مواد را به صورت قطرات در بدنمان ترشح کند تا مدت طولانی در طول روز احساس تشنگی نکنیم.

وی گفت: خوردن شیرینی یکی از عادات بد غذایی ما در وعده صبحانه است.

مصرف شیرینی ها نیز باعث تشنگی بیشتر روزه دار می شود. استفاده از فست فود در غذاهای گرسنگان به خصوص گرسنگان مشکلات زیادی را ایجاد می کند.

بیدار شدن در شب به سیستم ایمنی آسیب می رساند

وی گفت: بیدار شدن در شب به سیستم ایمنی آسیب می رساند. نه تنها در کوتاه مدت، بلکه در درازمدت آسیب می بیند.» این آسیب ها ممکن است برای کودکان نهادی باشد. در دوران قرنطینه، کودکان شروع به خوردن غذاهای ناسالم کردند. این روزها خانواده ها در حال تهیه غذای ناسالم برای کودکان هستند تا اعتراضات کمتری داشته باشند.

وی گفت: از سوی دیگر فعالیت بدنی کودکان نیز کاهش یافته است. من پیش بینی می کنم در آینده شاهد سونامی افزایش وزن در کودکان باشیم. در ماه های آینده که وضعیت تاج رو به بهبود می شود، با موج اضافه وزن و کودکان و به دنبال آن سکته های قلبی، دیابت، فشار خون و … مواجه خواهیم بود. این رفتارها در جامعه رایج است.

اگر فرزندان و خانواده ها در این زمینه آموزش های لازم را نبینند، آمار شکسته می شود. وزارت بهداشت و رسانه ها باید بر این موضوع تاکید کنند. در خانه ماندن فرهنگی دارد که نیاز به تغذیه و سبک زندگی مناسب دارد. تغذیه و سبک زندگی باید اصلاح شود.

  برای زندگی با قدیمی ترین مومیایی های جهان

زمان خواب بر چاقی تاثیر می گذارد

وی گفت: غذاهایی که در دوران قرنطینه باید مصرف شود، علاوه بر کاهش حجم آن، باید سالم نیز باشد. این یک نگرانی جدی برای ما متخصصان تغذیه است.

همکاران من نگران این هستند که سونامی چاقی و اضافه وزن داشته باشیم که کنترل آن در آینده دشوارتر خواهد بود. به خانواده ها توصیه می کنم که خواب فرزندان خود را اصلاح کنند. زمان خواب بر چاقی تاثیر می گذارد.

وی گفت: به خانواده ها توصیه می کنم برنامه فعالیت بدنی در خانه داشته باشند. والدین باید فعالیت بدنی داشته باشند و در خانه ورزش کنند تا فرزندانشان یاد بگیرند.» خانواده ها می توانند از دستورالعمل ها و پروتکل های ورزشی در خانه استفاده کنند. تمرینات در خانه می تواند از ورزش های هوازی ساده تا ورزش های شدید باشد. محدودیت های ورزش در خانه.

وی افزود: به همه افراد خانواده توصیه می کنیم که تصمیم بگیرند و به ورزش و فعالیت بدنی بپردازند. این روزها پدرها می توانند با فرزندان خود دعوای سبکی داشته باشند. این حرکات باید با شور و شوقی همراه باشد که باعث ورزش، نشاط و شادی کودکان شود.

وی درباره تهیه فست فود و شیرینی در خانه گفت: انواع پیتزا و ساندویچ سالم داریم. حتی کیک دیابتی هم هست. اگر خانواده ها بتوانند این غذاها را از انجمن دیابت آمریکا، سایت های معتبر علمی و … سفارش دهند، می توانند آنها را درست کنند و با خیال راحت بخورند.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: آیا پیتزایی که در منزل درست می کنیم مانند فست فودهای خارجی از سوسیس، هات داگ، سس، خمیر پیتزا و … استفاده می کند؟ اگر مواد اولیه با مواد بیرونی یکی باشد، این نوع پیتزا در خانه تفاوتی ندارد و فست فود هر دو ناسالم است.

وی با بیان اینکه به طور کلی خانواده ها آموزش لازم برای پخت غذای سالم را ندیده اند، گفت: فضای مجازی می تواند بسیار مضر باشد. بسیاری از آسیب های جدی که در خانواده ها می بینیم متاثر از فضای مجازی است.

فضای مجازی به جای تبلیغات سالم و تبلیغ غذاهای سالم برای کودکان، تبلیغات منفی مستقیم یا غیرمستقیم را قرار می دهد. پشت این تبلیغات فقط سودآوری مردم است.

او گفت: «تغذیه سالم برای کودکان می تواند سرگرم کننده باشد. اگر کمی وقت بگذاریم می‌توانیم غذای سالم و لذت‌بخشی برای فرزندانمان داشته باشیم بدون اینکه از نشاط آن‌ها بکاهیم.

منبع: ایسکانیوز

دیدگاهتان را بنویسید