بهترین رژیم غذایی در دوران بارداری

البته رژیم غذایی دوران بارداری با دوره قبل از آن کاملا متفاوت است و مادر برای تامین انرژی لازم برای رشد جنین نیاز به مصرف روزانه 300 کالری بیشتر از قبل از بارداری دارد. غذاهای مختلفی وجود دارد که می تواند این میزان انرژی را در اختیار افراد قرار دهد، اما یک خانم باردار باید بیشترین دقت را در رژیم غذایی خود داشته باشد و انرژی لازم را فقط از غذاهای مقوی و سالم تامین کند که در این مقاله برای برخی ذکر شده است. به آنها اشاره خواهیم کرد.

کلسیم در دوران بارداری

مصرف کلسیم در دوران بارداری بسیار مهم است و توصیه می شود مادران بالای 18 سال 1000 میلی گرم کلسیم مصرف کنند و مادران نوجوان نیز 1200 میلی گرم کلسیم را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

کلسیم ماده اصلی سازنده استخوان ها در بدن است و به دلیل تشکیل استخوان های جنین در دوران بارداری، لازم است مقدار کافی کلسیم وارد بدن مادر شود.

اگر مقدار مورد نیاز کلسیم توسط مادر مصرف نشود، کلسیم مورد نیاز برای استخوان سازی نوزاد از استخوان های مادر گرفته می شود و این باعث می شود که مادر دچار پوکی استخوان و سایر مشکلات ناشی از کمبود کلسیم شود.

ویتامین D برای جذب کلسیم توسط بدن بسیار مهم است و لازم است مادر ویتامین D را هم به صورت دارویی و هم از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید به دست آورد.

لبنیات مانند ماست و شیر تازه منبع غنی کلسیم هستند و مصرف روزانه این مواد غذایی ضروری است.

علاوه بر این، کلسیم را می توان به وفور در غذاهایی مانند اسفناج و کلم بروکلی و همچنین در غذاهای دریایی و برخی حبوبات مانند نخود و لوبیا یافت.

  فریاد بزن، پول را بگیر!

رژیم کم کربوهیدرات در دوران بارداری

رژیم های کم کربوهیدرات جزو موثرترین رژیم های لاغری هستند که معمولا تاثیر بدی روی سلامتی افراد ندارند اما باید توجه داشت که فرد باردار با یک فرد عادی کاملا متفاوت است و برای خانم های باردار ضروری است. . خانم‌ها از تمام غذاها از جمله مصرف متعادل کربوهیدرات‌ها خودداری کنند تا بتوانند انرژی لازم برای رشد جنین را تامین کنند و از ضعیف شدن بدنشان در دوران بارداری جلوگیری کنند.

مصرف آهن در دوران بارداری

بخش مهمی از خون به نام هموگلوبین که وظیفه حمل اکسیژن در خون را بر عهده دارد از آهن معدنی ساخته شده است.

بنابراین مصرف آهن هم در دوران بارداری و هم در دوران شیردهی بسیار مهم است و به اکسیژن رسانی سریع و آسان به عضلات و قسمت های مختلف بدن کمک می کند و رشد جنین بدون مشکل ادامه پیدا می کند.

مقدار آهن مورد نیاز در دوران بارداری 27 میلی گرم و در دوران شیردهی 10 میلی گرم است. این مقدار آهن باید با گنجاندن غذاهای حاوی آهن در هر سه وعده غذایی در روز تامین شود.

مواد غذایی مختلفی حاوی آهن معدنی هستند که از جمله آنها می توان به گوشت بدون چربی، غلات غنی شده، سبزیجات برگ سبز، ماهی و مرغ اشاره کرد.

همانطور که گفته شد منبع تامین آهن می تواند از غذاهای مختلف باشد اما ممکن است برخی از این غذاها برای بارداری مناسب نباشند که البته برای هر فردی متفاوت است و لازم است با پزشک مشورت شود.

پروتئین کافی در دوران بارداری

پروتئین یکی از مواد اصلی در تشکیل بافت های بدن است و به همین دلیل در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد. زنان باردار باید در طول بارداری روزانه مواد پروتئینی مصرف کنند تا میزان پروتئین مورد نیاز بدن خود و جنین تامین شود.

  15 خاصیت سس مایونز که نمی دانستید!

مادران باردار به طور روزانه به ۷۱ گرم پروتئین نیاز دارند و باید این میزان پروتئین را در انواع وعده های غذایی و با مصرف موادی مانند گوشت، ماهی، مرغ، مرغ، لوبیا، آجیل و فرآورده های سویا تامین کنند.

مصرف روزانه شیر و سایر لبنیات کمک زیادی به تامین پروتئین مورد نیاز بدن در دوران بارداری خواهد کرد و لازم است لبنیات را هم در دوران بارداری و هم در دوران شیردهی به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

تاثیر اسید فولیک در دوران بارداری

شاید نام فولات یا اسید فولیک را کمتر از سایر موارد ذکر شده در این مقاله شنیده باشید، اما باید بدانید که اسید فولیک در دوران بارداری بسیار مهم است و باید در رژیم غذایی زنان باردار گنجانده شود.

فولات یک ویتامین B است که به جلوگیری از نقص لوله عصبی یا ناهنجاری های جدی مغز و نخاع کمک می کند.

استفاده از اسید فولیک احتمال زایمان زودرس را کاهش می دهد و همچنین نقش مهمی در پیشگیری از نقص مادرزادی در نوزاد دارد. مقدار مورد نیاز اسید فولیک برای زنان باردار بین 400 تا 1000 میکروگرم در روز است.

می توانید فولات یا اسید فولیک را در غلات صبحانه فرآوری شده، سبزیجات سبز و برگ دار، نخود و لوبیا خشک و مرکبات پیدا کنید. همچنین می توانید مکمل ها و غذاهای فرآوری شده حاوی اسید فولیک را به راحتی در فروشگاه ها پیدا کنید.

مصرف کنسرو در دوران بارداری

تمام غذاهای کنسرو شده دارای مواد نگهدارنده ای هستند که معمولاً برای یک فرد عادی مضر نیستند، اما زمانی که فرد باردار است، آسیب پذیرتر از مواد نگهدارنده خواهد بود.

  اشغال هتل های فرودگاهی به بیش از 50 درصد رسید

علاوه بر این، مواد نگهدارنده در کنسرت ها و کمپوت ها می توانند بر رشد میوه تأثیر منفی بگذارند و باعث اختلال در رشد آن شوند.

بنابراین توصیه می کنیم تا حد امکان از مصرف غذاهای فرآوری شده و حتی منجمد پرهیز کنید و همیشه در دوران بارداری از غذاهای تازه، سالم و طبیعی استفاده کنید تا بارداری آسانی داشته باشید و زایمانی آرام را تجربه کنید.

2023-01-11 10:37:48

دیدگاهتان را بنویسید