برای جلوگیری از آلزایمر و پارکینسون به یک طرف بخوابید!

محققان دانشگاه استونی بروک در ایالات متحده یافته های تجربی خود را در یک مقاله کامل در مجله علوم اعصاب منتشر کردند که نشان می دهد دراز کشیدن به پهلو نسبت به سایر الگوهای خواب در حذف مغز از مواد زائد که می توانند در ابتلا به بیماری های مختلف نقش داشته باشند موثرتر است. پاکسازی انجام دهید.

طبق شواهد علمی، خوابیدن به پهلو، برخلاف خوابیدن به پشت یا شکم، به طور فعال ضایعات مغزی را از بین می برد. در واقع نشان داده شده است که پیروی از دستورالعمل های ساده به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به آلزایمر، پارکینسون و سایر بیماری های سیستم عصبی را کاهش می دهد. است.

دانشمندان با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)، عملکرد مسیر گلایفوسیت مغز را به دقت زیر نظر دارند، سیستم پیچیده ای که برای پاکسازی مغز از مواد زائد و سایر مواد شیمیایی مضر استفاده می شود. در این سری از مطالعات، مشخص شده است که خوابیدن به پهلو بهترین راه برای حذف مواد زائد از مغز است.

در انسان و بسیاری از حیوانات، خوابیدن به دو طرف بدن بسیار رایج و گاهی اوقات مطلوب است. تجمع مواد شیمیایی از ضایعات مغزی می تواند منجر به ایجاد بیماری هایی مانند آلزایمر، پارکینسون و سایر مشکلات عصبی شود. اطلاعات کامل در مورد این مطالعه در Journal of Neuroscience موجود است.

دکتر بنونیست، محقق اصلی و استاد گروه بیهوشی و رادیولوژی در دانشگاه استونی بروک، چندین سال است که از MRI ​​برای مطالعه مسیر لنفاوی در جوندگان آزمایشگاهی استفاده می‌کند.

این روش به محققان اجازه می دهد تا مسیر گلیمپاتیک را شناسایی و تعریف کنند. جایی که مایع مغزی نخاعی (CSF) از طریق مغز فیلتر می شود و با مایع بینابینی (ISF) برای پاکسازی زباله ها مبادله می شود. مشابه روشی که سیستم لنفاوی بدن اندام ها را از ترکیبات مضر نجات می دهد.

  عکس/ بیرون آوردن جمجمه نادرشاه از قبر

در طول خواب، مسیر گلایفوسیت بسیار موثر می شود و نیاز به وجود آن را در بدن ثابت می کند. ضایعات مغزی حاوی آمیلوئید β و پروتئین تاو هستند. اینها مواد شیمیایی خاصی هستند که وقتی انباشته شوند، بر فرآیندهای حیاتی مغز تأثیر منفی می گذارند.

در مطالعه فوق، نرخ تبادل CSF-ISF در مغز جوندگان بیهوش در سه وضعیت خواب جانبی، خلفی (شکم) و قوس باز (پشت) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. دکتر بنونیست توضیح می دهد: تبادل گلایفوسیت در حالت خوابیدن به پهلو در مقایسه با دو وضعیت دیگر بهترین خواهد بود.

به طور کلی با توجه به نکات علمی فوق توصیه می شود افراد نسبت به اصلاح الگوی خواب خود اقدام کنند. اگر عادت به خوابیدن به پشت یا شکم دارید، تغییر تدریجی وضعیت خوابیدن و همچنین استفاده از بالش های طبی تاثیر مثبتی خواهد داشت.

به گفته محققان، این می تواند بر تعداد بیداری ها در شب تأثیر بگذارد و با تسهیل فرآیند پاکسازی مغز از مواد زائد، خواب را تسهیل کند.

دیدگاهتان را بنویسید