بدون اینکه نگران پسرم باشم، بدون قرار ملاقات می بینم

نام بهروز شعیبی این بازیگر و کارگردان سینمای ایران این روزها در نقد و بررسی اخبار و تحلیل های سینما بارها تکرار می شود. دلیل این امر اکران همزمان دو فیلم «حنا» ساخته حسین دارابی و «مغز استخوان» ساخته حمیدرضا گوربانی است. مهمتر اینکه شعیبی کارگردانی این فیلم را بر عهده داشته است.»بدون هماهنگی قبلیهمچنین مسئول. فیلمی به تهیه کنندگی محمد بابایی که سال گذشته در چهلمین جشنواره فیلم فجر با بازی بازیگرانی چون پگاه آهنگرانی به نمایش درآمد. مصطفی زمانی الهام کردا، حسین صابری و امین میری در آن به ایفای نقش می پردازند.

«بدون ملاقات مقدماتی» داستان زن جوانی به نام یاسمن اهل آلمان در زادگاهش ایران است. یاسمین برای رفع گره هایی که در زندگی گذشته اش داشت به مشهد می رود. گره هایی که گره می گشاید بخشی از هویت او را با خانواده و سرزمین اجدادش پیوند می زند و …

در همین رابطه بهروز شعیبی در گفت و گو با برنامه پارک شهر رادیو تهران درباره محور موضوعی «بدون هماهنگی قبلی» گفت: موضوع اصلی فیلم درباره هر چیزی است که می تواند ما ایرانی ها را در شرایط فعلی به هم وصل کند. «پیشرفت‌های تکنولوژیکی و تأثیر فرهنگ‌های بیگانه باعث شده است که از یکدیگر و دارایی‌های خود فاصله بگیریم و اعتباری را که طی قرن‌ها در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی به دست آورده‌ایم از دست بدهیم.

فیلمی برای احیای چیزهای فراموش شده

شعیبی گفت: فکر می کنم اگر کمی با خودمان خلوت کنیم متوجه می شویم سرمایه های مهمی داریم که مربوط به مقطع تاریخی خاصی نیست. بازگشت به ریشه ها و هویت رها شده در زیر غبار روزهای مغفول مانده اساس این کار است. سعی کردم عناصری را در فیلم بگنجانم که بیانگر این هویت‌ها هستند و بیشتر مردم به آنها وابسته هستند. حتی اگر این حضور نشانه باشد. این عناصر هویتی مشترک ما و گذشته این زمین است و ما را به تاریخ پیوند می دهد.

  آمار فوت شدگان از تاج امروز 1401/03/31

«بدون هماهنگی قبلی» می‌افزاید: در این زمینه فیلم به موسیقی‌های چهره‌پردازی، سنتی و محلی، سوغات، ادبیات فاخر، معماری و… و در نهایت مهم‌ترین عنصر هویتی یعنی حرم امام رضا (ع) می‌پردازد. این موضوعی است که همه ما ایرانیان با هر نوع تفکری به آن علاقه مند و متعهد هستیم و مجموعه این عناصر است که ما را به آن ریشه های هویتی و تاریخی می رساند.

شواب گفت: «راستش را بخواهید، بدون قید و شرط به دلیل ابعاد محتوایی متفاوتش، سخت ترین فیلمی است که تا به حال کارگردانی کرده ام. اگرچه از نظر فیلمنامه داستان پیچیده و پرحادثه ای نبود، اما بیشتر یک فیلم حسی بود. در تجربیات قبلی ام مانند دهلیز یا دارکوب به یک مشکل اجتماعی که بین اعضای خانواده یا گروهی محدود رخ داده بود پرداختم، اما ابعاد این مشکل چندان گسترده نبود. اما در بدون اولویت، این روابط گسترده تر شد و به موضوعی انسانی تبدیل شد. موضوعاتی مانند مهاجرت، تفاوت در عقاید و سبک زندگی زوجین، کودکان مبتلا به اوتیسم و ​​نحوه برخورد با آنها، پیوند هویت و بازگشت به خود، تعامل خوب بین اعضای خانواده، تخریب بافت سنتی در شهرهای بزرگ و به ویژه اطراف حرم امام رضا (ع) و … موارد مهمی است که در این فیلم به آن اشاره شد و ساخت را با مشکل مواجه کرد.

بدون اینکه نگران پسرم باشم، بدون قرار ملاقات می بینم

وی در پاسخ به این سوال که چه چیزی منجر به ساخت فیلمنامه شد و آیا این کار منفعت شخصی بوده است، گفت: «افرادی که در زمینه های فرهنگی مختلف می نویسند و خلق می کنند دوست دارند دغدغه های شخصی خود را به اشتراک بگذارند.» مهم نیست که در جامعه چه چیزی حاکم است. برای من هم همینطور بود. از این نظر، من بسیار خوشحالم که همه چیزهایی که می‌خواستم به زبان فیلم در زمان مناسب بگویم، با هم در «نه ملاقات» اتفاق افتاد.

  علی دایی و 7 اسطوره دیگر از جام جهانی انصراف دادند

شعیبی با تاکید بر اینکه بدون اولویت یک فیلم کاملا خانوادگی است، افزود: من خودم یک پسر دارم. «بدون ملاقات» یکی از معدود فیلم های سال های اخیر است که می توانم با خیال راحت و بدون نگرانی از محتوای فیلم با پسرم تماشا کنم. تلاش من و همه اعضای گروه این است که خانواده هایی از سراسر کشور بتوانند با همکاری کارگردانان و اقوام علاقمند به نمایش این فیلم در شهرهای بدون سینما بتوانند این فیلم را تماشا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید