بایدها و نبایدها در تغذیه در ماه اول بارداری

در این دوران بدن مادر و جنین به مقدار زیادی مواد مغذی مختلف نیاز دارند و باید این مواد مغذی را طی یک فرآیند صحیح و سالم دریافت کنند تا همه چیز طبق روال پیش برود و تا زمان تولد از ضعیف شدن بدن مادر جلوگیری کند. کودک و رشد جنین می تواند به طور کامل انجام شود.

غذاهای مناسب و مفید برای ماه اول بارداری

ماه اول بارداری به دلیل شکل گیری کلی جنین بسیار مهم است و در این ماه لازم است تغذیه با دقت بیشتری کنترل شود. در زیر لیستی از غذاهای مناسب و مغذی برای مصرف در ماه اول بارداری آورده شده است.

گوشت

پروتئین نقش بسیار مهمی در رشد جنین دارد. به همین دلیل است که در ماه اول بارداری که زمان تشکیل کامل جنین است، بدن مادر به پروتئین زیادی نیاز دارد. گوشت حاوی مقدار زیادی پروتئین به همراه ویتامین B، روی و آهن است که همگی تاثیر زیادی بر رشد جنین دارند. توجه داشته باشید که گوشت خام در دوران بارداری برای مادر و نوزاد مضر است و لازم است گوشت کاملا پخته شود.

میوه ها

میوه ها منبع اصلی ویتامین های مورد نیاز بدن هستند. در دوران بارداری به خصوص در ماه اول بارداری مصرف میوه هایی مانند انار، موز، لیمو، آووکادو، توت فرنگی و سیب به مقدار زیاد برای تامین ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی لازم برای رشد جنین ضروری است.

سبزیجات

سبزیجات سرشار از فیبر هستند. فیبر منبع عالی کربوهیدرات های مورد نیاز بدن شما است و می تواند شما را از پرخوری در ماه اول بارداری باز دارد. در نتیجه با مصرف سبزیجات در دوران بارداری وزن کمتری خواهید داشت و به دلیل وجود مواد مغذی مختلف در سبزیجات مانند کلم، کدو تنبل، گوجه فرنگی، بادمجان و … رشد کودک سریعتر می شود. در نهایت سلامت مادر و نوزاد حفظ خواهد شد.

  نسخه گیاهی فشار خون بالا

غلات کامل

غلات مانند گندم سیاه، نان گندم، پاستا، بلغور جو دوسر منبع غنی آهن، منیزیم و سلنیوم هستند. تمام این مواد برای رشد کودک ضروری است و برای گردش خون بیشتر در بدن باید از مواد غذایی حاوی آهن استفاده کرد. توجه داشته باشید که هر چه خون سازی سریعتر و قویتر در بدن شما اتفاق بیفتد، انتقال مواد مغذی به جنین و در نتیجه رشد آن سریعتر خواهد بود.

محصولات لبنی

لبنیات منبع غنی از پروتئین، کلسیم و ویتامین ها هستند هچربی های سالم و اسید فولیک هستند. کلسیم لازم برای ساخت اسکلت و استخوان جنین از مصرف لبنیات به دست می آید. بنابراین لازم است مصرف ماست، پنیر و شیر را در برنامه غذایی خود قرار دهید و مطمئن شوید که این مواد غذایی را به صورت روزانه وارد بدن خود می کنید.

توجه داشته باشید؛ اگر کلسیم مورد نیاز برای ساختن اسکلت جنین از طریق مصرف غذا توسط مادر تامین نشود، این مقدار کلسیم از استخوان های بدن مادر تامین می شود و این امر باعث پوکی استخوان و ضعیف شدن اسکلت مادر می شود.

غذاهای حاوی فولات

فولات یا اسید فولیک ماده ای است که بیشتر افراد اطلاعات زیادی درباره آن ندارند اما وجود آن در رژیم غذایی مادر بسیار ضروری است. فولات نقش حیاتی در رشد لوله عصبی کودک دارد. لوله عصبی بعداً تبدیل به نخاع و مغز می شود. به همین دلیل لازم است در ماه اول بارداری از غذاهای حاوی اسید فولیک استفاده شود تا جنین بتواند به سرعت ساخت لوله های عصبی و تشکیل سیستم عصبی را آغاز کند.

  واکنش عباس عبدی به «اعدام» نمایندگان مجلس

غذاهای سرشار از فولات عبارتند از سبزیجات سبز، آووکادو، نخود فرنگی، لوبیا، مرکبات، اسفناج و کلم بروکلی.

آجیل و دانه های روغنی

در ماه اول بارداری می توانید از آجیل برای دریافت مواد مغذی مانند ویتامین ها، چربی های سالم، پروتئین ها، فیبر غذایی و مواد معدنی مورد نیاز بدنتان استفاده کنید. گردو، بادام و سایر مغزها منبع غنی از انواع غذاهای مغذی هستند که به راحتی هضم می شوند و به طور کلی باعث افزایش وزن نمی شوند. بنابراین، آنها یک انتخاب عالی برای دریافت مواد مغذی لازم در دوران بارداری هستند.

غذاهای مضر و نامناسب برای ماه اول بارداری

در ماه اول بارداری باید بسیار مراقب رژیم غذایی خود باشید و از خوردن غذاهای نامناسب و مضر پرهیز کنید تا بتوانید روند بارداری را به درستی و به طور طبیعی آغاز کنید تا زایمان به موقع و سالمی را تجربه کنید. در اینجا چند غذای ناسالم برای ماه اول بارداری آورده شده است.

غذاهای فرآوری شده و کنسرو شده

در ماه اول بارداری، تا حد امکان از مصرف غذاهای کنسرو شده و آماده مانند آب میوه ها و نوشیدنی های حاوی مواد نگهدارنده خودداری کنید. کنسرو برای یک فرد عادی خیلی مضر نیست، اما در دوران بارداری که حساسیت بدن بیشتر است، می تواند از رشد مناسب جنین جلوگیری کرده و بدن مادر را ضعیف کند.

غذای دریایی

بیشتر غذاهای دریایی دارای جیوه بالایی هستند که باعث آسیب به مغز جنین می شود و از رشد مناسب آن جلوگیری می کند. بنابراین لازم است تا حد امکان از مصرف غذاهای دریایی در ماه های اول بارداری خودداری شود.

غذاهای کافئین دار

کافئین مستقیما روی سیستم عصبی تاثیر می گذارد و باعث ایجاد شرایطی مانند بی خوابی و اضطراب می شود که در دوران بارداری بسیار مضر است و احتمال سقط جنین را افزایش می دهد. بنابراین لازم است از مصرف مواد کافئین دار در ماه های اول بارداری و حتی الامکان در تمام دوران بارداری خودداری شود.

  کشتن پسر دستفروش به دلیل موقعیت پایگاه

نوشیدنی های الکلی

الکل به طور کلی برای بدن مضر است، اما در دوران بارداری مضرات آن به طور قابل توجهی افزایش می یابد. مصرف مشروبات الکلی در دوران بارداری باعث می شود نوزاد دچار نقص های مادرزادی جدی شود. حتی احتمال زایمان زودرس و غیرطبیعی با مصرف مشروبات الکلی افزایش می یابد.

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، ماه اول بارداری از همه ماه‌های دیگر مهم‌تر است، زیرا روند ساخت بدن جنین در آن آغاز می‌شود و هر کاری که انجام می‌دهید و هر چیزی که وارد بدن خود می‌کنید مستقیماً بر آن تأثیر می‌گذارد. رشد جنین در ماه اول بارداری تغییرات هورمونی شدیدتر رخ می دهد که باعث می شود نوسانات مختلفی از نظر احساسات را تجربه کنید. یک رژیم غذایی سالم به شما کمک می کند تا شدت تغییرات هورمونی خود را کاهش دهید و بهتر با تغییرات ایجاد شده در بدن خود کنار بیایید.

در ماه اول بارداری، بدن مادر نسبت به قبل از بارداری به انرژی بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل این امکان وجود دارد که او پرخوری کند و وزن اضافه کند. برای جلوگیری از این مشکل توصیه می کنیم تا حد امکان به جای سه وعده غذایی در طول روز چندین وعده غذایی داشته باشید و در هر وعده غذایی مواد مغذی مختلفی را وارد بدن خود کنید و از تکرار وعده های غذایی خودداری کنید.

2023-01-14 07:35:22

دیدگاهتان را بنویسید