بایدها و نبایدهای غذایی برای افراد دیابتی

جامعه 24 – دیابت که به عنوان دیابت نیز شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که بدن فرد نتواند انسولین کافی تولید کند یا زمانی که انسولین تولید می کند اما نمی تواند به درستی از آن استفاده کند.

اما انسولین چیست؟

انسولین هورمونی است که لوزالمعده در بدن ما تولید می کند. وظیفه آن گرفتن قند از خون و حمل آن به سلول های بدن است تا بدن بتواند از آن به عنوان انرژی استفاده کند. اتفاقی که برای بیماران دیابتی می افتد این است که انسولین در بدن آنها کم است یا به دلایل مختلف اثر کافی ندارد و سلول ها نمی توانند قند موجود در خون را به خوبی جذب کنند و در نتیجه میزان قند یا گلوکز خون بالا می رود. به مرور زمان باعث آسیب به برخی از قسمت های بدن می شود.

عوارض و خطرات دیابت

دیابت یک بیماری خاموش است که می تواند برای مدت طولانی بدون علامت در بدن بیمار فعال بماند، اما این بیماری به ظاهر خاموش دارای عوارض و علائمی از جمله پرخوری، تعریق زیاد، کاهش وزن، کندی بهبود زخم و عفونت در افراد بالغ است. و همچنین خستگی و فرسودگی.

عوارض این بیماری از همان ابتدای درگیری فرد شروع می شود، اما ممکن است تا سال ها بعد ظاهر نشود و به همین دلیل به آن بیماری خاموش می گویند. هر چه زمان بیشتری از شروع دیابت بگذرد، عوارض بیشتری در بیمار ظاهر می شود.

بایدها و نبایدهای غذایی برای افراد دیابتی

فشار خون بالا شاید یکی از مهم ترین عوارض این بیماری باشد که باعث سکته و حمله قلبی خواهد شد.
آسیب های کلیوی، مشکلات بینایی، آسیب های عصبی و آسیب های پوستی و عفونی از دیگر مشکلاتی است که در نتیجه دیابت در بیماران به وجود می آید.

  پاکستان قیمت بنزین را افزایش داد

تغذیه و دیابت

تغییرات سبک زندگی، مصرف دارو و رژیم غذایی در درمان و کنترل دیابت مفید است. رژیم غذایی یکی از مهم ترین راه های کنترل و حتی درمان این بیماری است و هدف آن استفاده متعادل از غذا است.


بیشتر بخوانید: با این ادویه خاص دیابت را درمان کنید!


هدف از برنامه و رژیم غذایی این بیماران عادی سازی قند خون، حفظ سطح چربی خون، حفظ وزن طبیعی، تامین مواد مغذی برای بدن، تامین انرژی و پیشگیری از عوارض و مشکلات ناشی از دیابت است.

متخصصان تغذیه بر این باورند که یک بیمار دیابتی با رژیم غذایی مناسب می تواند تا حدودی این بیماری و عوارض آن را کنترل کند.

نکته مهم در رژیم غذایی دیابتی ها این است که هیچ یک از وعده های غذایی اصلی خود را از دست ندهند.
مصرف گوشت به خصوص گوشت قرمز، چربی های حیوانی و مواد قندی مانند شکر سفید، مربا و شیرینی ها باید توسط افراد دیابتی کاهش یابد و غذاهای حاوی قند کامل مانند غلات، نشاسته و میوه های خشک جایگزین شود.

بایدها و نبایدهای غذایی برای افراد دیابتی

البته این بیماران باید مراقب مصرف نشاسته خود باشند که شکل دیگری از قند است و به طور طبیعی در سبزیجاتی مانند ذرت، سیب زمینی و نخود فرنگی وجود دارد.

سبزیجاتی مانند سبزیجات برگ سبز، چغندر، مارچوبه، کرفس، هویج، خیار، پیاز، جوانه، فلفل و گوجه فرنگی غنی شده با فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند و تاثیر کمتری بر قند خون دارند و به همین دلیل متخصصان تغذیه دیابت را درمان می کنند. 1 شامل این گروه از سبزیجات است تا بیماران بتوانند سطح قند خون خود را تنظیم کنند.

  ماجراجوترین زنان تاریخ

مصرف غلات مانند غلات کامل، برنج قهوه ای و نان سبوس دار برای بیماران دیابتی توصیه می شود.
یکی از مشکلات و عوارض این بیماری، بیماری معروف به زخم دیابتی است که به این معنی است که زخم ایجاد شده در بدن این بیماران به کندی بهبود می یابد، برای این منظور این بیماران می توانند از منابع پروتئینی مانند گوشت، لوبیا، تخم مرغ، مغز استفاده کنند. و آجیل که پروتئین ها نقش مهمی در بهبود زخم دارند.

داشبورد سلامتی برای افراد دیابتی

یکی از روش های ساده و موثر در رژیم غذایی بیماران دیابتی استفاده از بشقاب سالم است به این معنی که این افراد ابتدا بشقاب خود را به صورت عمودی به دو قسمت مساوی تقسیم می کنند. یک قسمت را با سبزیجات آزاد پر کنید، از جمله همه سبزیجات به جز سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی، کدو، لوبیا، ذرت، نخود، هویج، چغندر و شلغم، سپس نیمه خالی بشقاب را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. یک قسمت را با گروه نان و غلات مانند نان، برنج، ماکارونی و غذاهای مشابه و قسمت دیگر را با گوشت و گروه جایگزین مانند مرغ، ماهی، گوشت، تخم مرغ و مانند آن پر کنید.

بایدها و نبایدهای غذایی برای افراد دیابتی

ورزش و دیابت

در کنار تغذیه و رژیم غذایی، ورزش نیز نقش بسیار مهمی در زندگی افراد مبتلا به دیابت دارد. ورزش هایی مانند پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری، ایروبیک از آنجایی که تعداد زیادی از عضلات بدن را درگیر می کند، بر کنترل قند خون تأثیر می گذارد. انجام این حرکات به مدت 30 دقیقه در اکثر روزهای هفته مفید است.

  سینما و تلویزیون؛ از حذف سروش صحت تا شکایت از دینامیت

پیشگیری بهتر از درمان است

حرف آخر این است که طبق توصیه های رایج و قدیمی، قطعاً پیشگیری بهتر از درمان است. شاید برخی تصور کنند که برای مبتلا نشدن به این بیماری باید از رژیم غذایی بسیار سخت پیروی کنند، اما باید بگوییم که با رعایت چند نکته ساده مانند تغذیه سالم، ورزش روزانه و کاهش وزن، اگر اضافه وزن دارید، شما می توانید برای جلوگیری از دیابت نوع 2. او دو اقدام پیشگیرانه انجام داد.

2022-08-02 19:38:36

دیدگاهتان را بنویسید