بازداشت جیران کجا رفت؟

موضوع بازداشت پیش و هوا به یک روال غیراصولی تبدیل شده است. حتی در مقاطعی و در مواجهه با سریال هایی مثل «قبله علم» و «می خواهم زنده بمانم» حکم تبلیغات و سودآوری را پیدا کرد. اما ماجرای بازداشت قدیمی پیش از پخش سریال جیران به ذهن حسن فتحی رسید و بار دیگر در حین پخش قسمت بیست و چهارم «جیران» با همراهانش دچار مشکل شد.

این اتفاق گاهی در تلویزیون رخ داده است. در زمان پخش فصل ششم «پایتخت» اتفاقاتی از این دست باعث شد تا هنرمندان و سازندگان این سریال از تلویزیون فاصله بگیرند و حتی چند قسمت باقی مانده نیز ساخته نشود.

در آنجا «پادرمیانی» فصل ششم خود را به پایان رساند و طبق آخرین اظهارات مهدی فرجی تهیه کننده معروف تلویزیون، هفتمین «پایتخت» نیز در حال انجام است. اما در اینجا ساترا یک بار موفق شد مداخله کند و “جیران” را از بازداشت خارج کند و باید ببینیم آیا او این بار هم می تواند این کار را انجام دهد؟

۱۱ میلیون بیننده منتظر «جیران» هستند.

فارغ از هر حواشی و اختلافی، باید به فکر عموم مردم هم بود، چرا که انگار سهم آنها در پازل با حذف «جیران» به فراموشی سپرده شده است. مخاطب 6 میلیونی حقوقی و 5 میلیونی غیرمجاز به گفته محمد جواد شکوری مقدم. شکوری مقدم در جدیدترین پست خود در توییتر از ساترا خواسته در این زمینه نقشی بی طرف داشته باشد.

او حتی در تاپیک توییتری خود به جلسه رسیدگی به شکایات بازیگران سریال آهوی من مارال اشاره کرد که یک بار تصمیم بر این شد که این دو فیلمنامه شبیه هم نیستند و سریال روی آنتن رفت و حالا دوباره این جلسات کارشناسی دنبال می شود. هم خسارت مادی می آورند و هم معنویت می آورند.

ممنوعیت تلویزیون و تئاتر!

در سال های اخیر با وجود صرف بودجه هنگفت و تکمیل مراحل تولید، تکلیف پخش چند سریال تلویزیونی نامعلوم است و پخش برخی از این سریال ها که ممکن است به پایان رسیده باشد، بارها به تعویق افتاده است.

سریال تندر یکی از سریال هایی است که پس از پخش قسمت اول آن از تلویزیون خارج شد. آشنا مدیر شبکه پنج در تازه ترین اظهارات خود در خصوص تعهد بهروز افهمی به سریال تندر، اظهار داشت: «سبک آقای افهمی اینگونه است. احتمالا منجر به شکایت خواهد شد. اغراق نکنید، هیچ یک از ده ها وعده کارگردان و تهیه کننده عملی نشده است و به احتمال زیاد او با طرح شکایت این کار را انجام خواهد داد.» (این گفتگو در حالی است که بهروز افهمی و تهیه کننده راد و بارک پاسخ روشنی داده اند که آیا راد و بارک را به پنج سیما بیاورند.

کتونی زرنگی ساخته علی ملاقلی پور یکی دیگر از سریال های متوقف شده تلویزیونی است که قرار بود سه سال پیش روی آنتن برود اما به دلیل آنچه شبکه سه آن را اشتباه فاحش کارگردانی خواند، پخش آن متوقف شد.

برخلاف این سریال ها، سریال های ناتمامی در شبکه تئاتر وجود دارد که تکلیف آن ها مشخص نشده است. همین مشکل عدم احتساب سرمایه بیننده در کار شبکه تئاتر که بسیار مغفول مانده و در جریان «همسایه ها» نیز مشهود است.

«رقص روی شیشه» نمونه دیگری از این دست است. شروع سریال بر اساس چهره بازیگران مطرحی چون مهتاب کرامتی و بهرام رادان بود و پایان آن به سبک گوینده رادیو بود.

مهدی گلستان کارگردانی این سریال را بر عهده داشت و در این میانه بازیگران به دلیل پرداخت نشدن دستمزد با او به مشکل خوردند. پس از پخش چند قسمت اول، شایعاتی مبنی بر مشکلات بازیگران سریال با پروژه به گوش رسید و تکلیف ادامه تصویربرداری این سریال مشخص نبود.

مخاطبی که 12 هفته هفته ای 10 هزار تومان ضرر می کرد و هر هفته زمانی را صرف تماشای سریالی می کرد که در نهایت ناتمام ماند. اتفاقی که هیچکس توضیحی برای آن نداده است.

«رقص روی شیشه» اما این تنها نمونه از این دست نبود، پیش از این شاهد اتفاقات مشابهی در سریال شبکه بومی سیما بودیم، در سال 2018 مهران مدیری که با گویا به پایان راه رسیده بود، تاریخی می آفریند. سریال طنز به نام قهوه تلخ در شبکه نمایش خانگی.

روند تولید این سریال طبق روال روال ادامه داشت تا اینکه ناگهان در میانه ها تکرار شد و روند جایزه ای که در هر قسمت به مخاطب داده می شد خنده دار بود. ) مطرح شد و در نهایت عصبانیت بازیگران و شکست داستان با همه شخصیت ها باعث شد دوباره مخاطب نادیده گرفته شود.

مخاطبی که این نوع سریال های طنز را به عنوان سرگرمی برای اوقات فراغت خود تماشا می کرد، پس از تماشای 102 قسمت به طور همزمان احساس فریب خوردگی و گمراهی می کند و دیگر انگیزه ای برای تماشای این گونه سریال ها ندارد زیرا پول زیادی خرج کرده است، اما در نهایت چیزی به دست نمی آورد و تمام سرمایه و زمان او هدر رفت.

هر سه قسمت «قهوه تلخ» که در یک بسته عرضه می شود، حدود 2500 تومان برای مخاطبان هزینه داشت.

سریال عشق تعطیل نیست به کارگردانی بیژن بیرنگ یکی دیگر از این سریال هاست که قرار بود در 26 قسمت تولید شود که تولید آن پس از 5 قسمت به طور ناگهانی متوقف شد.

حضور بازیگرانی چون محمدرضا گلزار و مهناز افشار برگ برنده این سریال محسوب می شد، اما شرایط به گونه ای رقم خورد که این سریال نیز به جرگه نمایش های ناکام تلویزیونی پیوست که با وقت و هزینه تماشاگران بازی می کردند. در حالی که . محمدرضا گلزار و بیژن بیرنگ با مصاحبه با رسانه های مختلف سعی کردند یکدیگر را مقصر این ماجرا بدانند اما آنچه مشخص بود بار دیگر مخاطبان پول و وقت خود را در شبکه نمایش خانگی هدر داده بودند.

در این لیست می‌توانید نام سریال‌هایی مانند «عاشقانه» منوچهر هادی و «بت» به کارگردانی کمال تبریزی را نیز بگنجانید، زیرا اگرچه تمام نشدند، همانطور که در بالا ذکر شد، اما در نهایت به دلیل متهم شدن به انصراف از پروژه. اجازه داده نشد، پایان سریال را علامت زدند که باعث اعتراض تماشاگران شد.

«عاشقانه» در فصل دوم با عنوان «گیسو» آغاز شد و با توجه به حضور بازیگرانی چون محمدرضا گلزار، هومان سیدی و حسین یاری موفق به جذب مخاطب شد اما در نهایت پایان سریال با حاشیه همراه شد. این سریال وارد بازار شبکه خانگی شد و توانست مخاطبان خود را جذب کند اما در نهایت این سریال با حاشیه به پایان رسید.

اما این سریال از ابتدا با حاشیه همراه بود. از اختلاف نظر تهیه کننده اول سریال مهدی گلستان با سرمایه گذار سریال گرفته تا انتقادات متعدد مخاطبان نسبت به محتوای سطحی سریال و گاف های فراوان آن. نقدهایی که منوچهر هادی را در چند مرحله به واکنش واداشت و در نهایت با خداحافظی منوچهر هادی از این سریال و کارگردانی دنباله آن در فصل های بعدی به پایان رسید.

«احمق» قرار بود تجربه نسبتا موفق «شاهگوش» داوود میرباقری را تکرار کند، سریالی که قرار بود با کمال تبریزی موفقیت آمیز باشد. اما به جز یکی دو قسمت اول، نمی تواند برای مخاطب تازگی داشته باشد. مشکل «احمق» این بود که می گفتند برای مخاطب خاصی ساخته شده است و مشکل همین است اما سازندگان این سریال که قرار بود در 24 قسمت تولید و توزیع شود، آن را به شکلی ارائه کنند. 14 قسمتی است و این سریال به عنوان یکی از شکست های عرصه سینمای خانگی نیز شناخته می شود. در زمان پخش این دو سریال هر دی وی دی به قیمت 4 هزار تومان فروخته می شد.

در شبکه تئاتر خبری از مدیریت صحیح و به اصطلاح دلالی و رهبری اصولگرا نیست. گروهی که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد مخاطب است. همان استراتژی که کمپانی های موفق دنیا دنبال می کنند و سریال را بعد از پایان تصویربرداری و در مراحل پس از تولید به جای اینکه سریال را در حین تصویربرداری راه اندازی کنند، روی آنتن می برند. این یک رویه معیوب است که در سریال های سریال نیز وجود دارد.

ساده ترین راه حل چیزی است که در دنیا رایج است. پخش هر سریال به پایان فیلمبرداری آن موکول می شود. به این ترتیب مخاطب از ابتدا می داند که اگر سریالی بسازد قطعا پایانی خواهد داشت و وقت و سرمایه اش هدر نمی رود و سازندگان سریال تحت تاثیر کمبود وقت و اراده قرار نمی گیرند. با دقت و حساسیت بیشتری به سریال انرژی بدهید.

مخاطب فراموش شده!

از طرفی وقتی با سریالی مثل «جیران» روبه‌رو هستیم که طرفداران خودش را دارد، نباید خیلی عجولانه، شتابزده و غیراصولی جلوی آن را گرفت، اگر ساترا می‌توانست نقش پدرانه‌اش را اینجا برای مخاطب بازی کند نه فیلمو و حتی. مردم شرکت کننده در سریال چون اسماعیل عفیفه تهیه کننده این سریال چنین درخواستی از ساترا دارد.

او در عبارت معروف خود که مورد بحث بسیاری از رسانه ها قرار گرفت، گفت: «ساترا که یک بار پخش سریال را یک ماه متوقف کرد، به این نتیجه رسید که شباهت وجود ندارد. حالا او باید از خط دفاع کند. این ممنوعیت های پشت سر هم به سریال لطمه زد. عفیفه همچنین اظهار داشت: طرح تفصیلی «جیران» در سال 1390 نوشته شد و در سال 1392 برای ساخت سریال به آقای مجید مولایی ایمیل شد و همزمان به گروه فیلم و سریال ارائه شد. اسناد قابل اعتماد از جمله مکاتبات ایمیلی هستند. آقای مجید مولایی و دیگران نیز به عنوان شاهد این حقیقت روشن را تایید می کنند.

عفیفه با اشاره به اینکه سریال جیران و مخاطبانش از این تصمیمات متضرر شدند، ادامه داد: اگر دوباره این شکایت کذب محرز شود، چه کسی پاسخگوی حقوق مخاطب است؟ چه کسی پاسخگوی خسارات مادی وارده به کاربران و بستر پخش و میلیون ها بیننده ای است که 23 هفته با سریال همراه بوده و اکنون مفقود شده اند. بسیار عجیب است که ساترا به جای دفاع از قضاوت و عقیده خود کاملاً کناره گیری کرده است.

  به بایدن گفتم بیا سرکار، ما یک ونزوئلایی دیگر می شویم

دیدگاهتان را بنویسید