بازار سهام به آرامی و پیوسته در مسیر صعودی حرکت می کند

بورس تهران در آخرین روز هفته جاری عملکرد مثبتی از خود نشان داد. در این روز نماگر اصلی در این بازار ضمن گزارش رشد 0.61 درصدی به محدوده یک میلیون و 456 هزار واحد رسید.

اما افزایش شاخص های بورس به ویژه شاخص همگن در آن روز ناشی از تغییر قیمت است و نه لغو کامل قیمت گذاری خودرو. همین امر باعث شد تا رونق خودرویی که به دلیل انتظار افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه و ضرر این تولیدکنندگان در روزهای گذشته شکل گرفته بود، در روز چهارشنبه با شدت بیشتری ادامه یابد.

البته باید توجه داشت که این تغییر به معنای لغو قیمت گذاری دستوری نیست و هنوز راه زیادی تا ادعای سهامداران صنعت در بازار وجود دارد.

انعکاس تصمیم

بورس تهران در نمودار کلی شاخص به آرامی و پیوسته در حال پیشرفت است. در هفته گذشته، این اندیکاتور به طور ناگهانی به روند صعودی بازگشت که قبلاً شاهد کاهش غیرمنتظره ای بودیم. در آن روزها، هیجان روزافزون فروش به دلیل نامشخص بودن آینده بازارها، زمینه را برای کاهش سریع قیمت سهام و متعاقب آن معکوس شدن شاخص بورس فراهم کرد.

اما با توجه به صحبت های روز دوشنبه هفته گذشته به سرمایه گذاران مبنی بر تغییر قیمت خودرو و البته حمایت های دولتی از بورس، فهرست اشباع عرضه به بازار بازگشت و موجی از تقاضا برای خرید سهام، سهام تهران را فرا گرفت. تبادل.

از آن روز تاکنون شاخص بورس حدود 90 درصد رشد کرد و در نهایت بورس را به جایی رساند که در پایان معاملات روز چهارشنبه هفته جاری شاهد رسیدن نماگر اصلی به منطقه یک میلیون و 456 هزار واحدی بودیم. بر این اساس، معاملات دیروز در حالی به پایان رسید که افزایش قیمت ها در آن روز منجر به افزایش 0.61 درصدی میانگین موزون قیمت شد، در حالی که شاخص همگن بیش از شاخص اصلی بورس رشد کرد.

  کلید رونق بورس در دست کیست؟!

در چند روز اخیر با کاهش شاخص اصلی بازار یک شاخص همگن، شاهد کاهش بیشتر بودیم. این پیشگیری به دلیل افزایش هیجانات فروش در نمادهای بازار است که با توجه به دامنه نوسانات راه را برای آزادسازی هیجانات فروش بسته است.

اما رشد بیش از دو برابری شاخص همگن نسبت به شاخص پایه از این قاعده پیروی نمی کند. دیروز بازار به سمت نماد هجوم برد، زیرا تصور و خوش بینی نادرست برای بهبود قیمت گذاری در صنعت خودرو می تواند سایر ریال ها را نیز در همین مسیر قرار دهد و زمینه را برای روان سازی قیمت های فروش تولیدکنندگان فراهم کند.

این امر ضمن جلوگیری از رونق نسبی تولید داخلی و کوتاه شدن دست دلالان و واسطه ها از آب تیره نااطمینانی اقتصادی، از ضرر تولیدکنندگان جلوگیری می کند.

حال باید دید که آیا باز کردن دریچه منطقی‌تر قیمت‌ها می‌تواند سرآغاز رهایی اقتصاد ایران از بخشنامه‌ها و بخشنامه‌های غیرضروری باشد، اما شکی نیست که مسیری که از قبل آغاز کرده است گامی رو به جلو در زندگی اقتصاد ایران است. احتمالاً در آینده راه حل بسیاری از مشکلات اقتصادی و در نتیجه بازار سهام را خواهیم دید.

به مقصد

اما جدا از تمام مشکلاتی که در بورس رخ داد، همانطور که اشاره کردیم، دیروز روز مهمی برای بورس بود. طی یک روز گذشته خبر کوتاه شدن بازوی قیمت گذاری خودرو و ارتقای کیفیت قیمت گذاری شورای رقابت، سرمایه گذاران این صنعت را شاید با استدلالی نادرست بر آن داشت تا با افزایش تقاضا برای این نمادها، رضایت خود را از قیمت های واقعی تر نشان دهند. .

  او در بزرگراه با قمه به مجری تلویزیون حمله می کند

بر این اساس بیش از 45 میلیارد تن از کل نقدینگی وارد شده در بورس در آن روز وارد نمادهای خودرو شد. البته این گروه در روز چهارشنبه بیشترین پول واقعی را برای سهام خود تخصیص نداد، اما توانست از نظر ثروت واقعی در رتبه دوم قرار گیرد که شاید به دلیل حذف دو لیدر اصلی خودروسازان خساپا و هودرو باشد. .

همانطور که می دانیم صنعت خودرو یکی از صنایعی است که در سال های اخیر فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است. با توجه به علاقه دولت ها به شعار خودکفایی، این صنعت اگرچه در سال های اخیر از مزیت های زیادی برخوردار بوده و حتی می توان گفت مصرف کنندگان را از خودروهای با کیفیت خارجی دور نگه می دارد، اما هرگز نتوانسته خودرویی ارسال کند. ارزش این همه امتیاز ویژه را دارد. بازار ایران کند است.

به عقیده بسیاری از اقتصاددانان، یکی از مهمترین دلایل این امر اقتصاد دستور زبان است. بر این اساس می توان گفت همان چیزی که باید برای خودرو مزیت ایجاد می کرد، در نهایت صنعت را فریب داد و با سرکوب قیمت ها، صنعت را در تولید خودروی با کیفیت و ارائه صورت های مالی توانمندتر کرد. مطلوب است گرفته شود.

در سال‌های اخیر به وضوح شاهد بودیم که در شرایط افزایش قیمت مواد تولیدی در بسیاری از شرکت‌ها، سود هر سهم با نمادهای مختلف افزایش می‌یابد، اما خودروهایی که زیان انباشته آن‌ها مانند گلوله‌های برفی هر روز بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شد، راهی برای افزایش وجود نداشت. قیمت ها به جز اینکه قیمت به دلیل شایعات و یا خوش بینی سرمایه گذاران دچار نوسان می شود.

  قیمت بیت کوین، امروز 14/10/1401

در واقع اگر بخواهیم نگاه دقیق تری به این صنعت داشته باشیم، باید بگوییم که خودروها چاره ای جز این نداشتند که هر چند سال یک بار منتظر موج تورمی باشند تا به لطف افزایش سرمایه تجدید ارزیابی دارایی ها، قیمت گذاری را ادامه دهند تا از ورشکستگی فرار کنند.

قیمت فروش محصولات خودرویی قرار است به گونه ای باشد که خودروسازان ضرری نداشته باشند و بتوانند از شرایط نابسامان فعلی رهایی یابند. این در حالی اتفاق افتاد که بسیاری معتقدند قیمت گذاری منظم از صنعت حذف شده است.

در تحلیل اقدامات اخیر دولت باید در نظر داشت که اگرچه بهبود معیارهای قیمت‌گذاری به بهبود شرایط این صنعت کمک می‌کند، اما همچنان تفاوت‌های زیادی در قیمت‌های بازار و ناکارآمدی این روش وجود دارد، زیرا تحولات بازار در نهایت ممکن است منجر به شرایط نامتعادل اقتصادی شود. در اقتصاد ایران قیمت این صنعت هنوز دست دولت نیست. بنابراین می توان در نظر گرفت که اگر تغییراتی که در این صنعت به وجود آمده، سرآغاز لغو تدریجی قیمت گذاری دستوری باشد، امری مبارک و میمون گونه است، اما اگر قرار باشد حمایت صنایع محدود به در همین سطح و به صورت شفاهی ادامه می دهد، او به وضعیت فعلی یا آینده ای متفاوت برای خودروها امیدوار بود.

در آینه فیگورها

در روزی که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افزایش 0.61 درصدی از 341 نماد معامله شد، قیمت پایانی 259 سهم (76 درصد) مثبت و 65 سهم (19 درصد) در سطوح منفی معامله شد. . در این بازار 101 نماد (30 درصد) به ارزش 538 میلیارد تن صف خرید تشکیل دادند.

دیدگاهتان را بنویسید