ایمن ترین برندهای خودرو در جهان!

صبح دوشنبه 20 آذر 1400 یکی از تلخ ترین روزهای تاریخ خودروی ایران بود. تصادف زنجیره ای 59 خودرو در طول روز در جاده بهبهان – رامهرمز 5 کشته و 41 مجروح برجای گذاشت.

اما تلخی ماجرا جنبه دیگری هم داشت: در هیچ یک از خودروهای تصادف کرده (که مدل های مختلف تولید داخلی بودند) ایربگ باز نبود. این در حالی است که نصب ایربگ بر روی خودروهای ایرانی چند سالی است که اجباری شده و مشتری هنگام خرید خودرو نیز هزینه این «گزینه» (!) را پرداخت می کند.

کمال هادیان فر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پلیس راه نیز به صراحت در این باره گفت: در حادثه بهبهان، ایربگ هیچ یک از 59 خودروی تصادف کرده باز نشد. چه نوع ماشینی داریم؟ چرا ارابه های مرگ می سازیم؟ دستگاه های مسئول باید بر کیفیت خودروها نظارت کنند. چرا استانداردها رعایت نمی شود؟

کار به جایی رسید که کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز از دادستان خواست تا برای تعقیب خودروسازان و استانداردسازان داخلی اعلام جرم عمومی کند. اما چرا این داستان اینقدر مهم است؟

اولین “ایربگ” برای استفاده در خودرو خیلی زود (در سال 1919) اختراع شد و البته استفاده گسترده از آن در صنعت خودروسازی در دهه 1950 در ایالات متحده آغاز شد. با این حال، بحث الزامات قانونی برای ایمنی سرنشینان خودرو به طور کلی خیلی دیر راه را به صنعت خودرو باز کرد.

به عنوان مثال، استرالیا اولین کشوری بود که کمربند ایمنی راننده و سرنشین را در دهه 1970 اجباری کرد، اما خودروسازان مجبور به نصب کیسه هوا بر روی محصولات خودرو، حتی در برخی از نقاط جهان، نیستند.

نصب ایربگ خودرو در بسیاری از کشورها از جمله ایران اجباری شده است.

به عنوان مثال، در ایالات متحده، از سال 1997 (حدود 1997) الزام به نصب کیسه هوا بر روی تمام خودروهای تازه تولید شده قانونی شده است. در هند، از اکتبر 2017 (حدود 2017)، تمام خودروسازان موظف به نصب کیسه هوا بر روی خودروها بودند. سنسورهای هشدار سرعت و دنده عقب نیز باید همزمان روی خودروهای ساخت هند نصب می شدند.

  جاسوسی جولان موساد در ترکیه

ایران: کیسه هایی که باز نمی شوند

در ایران خودروسازان در دوره دولت احمدی نژاد مجبور به نصب ایربگ در کابینه بودند و از اوایل دهه 1390 خودروسازان مجبور به نصب ایربگ برای راننده شدند. ایران از سال 1392 نصب حداقل دو ایربگ برای راننده و سرنشین جلو را الزامی کرده است.

البته قابل ذکر است که بلافاصله پس از این الزام (و تمام فشارهایی که برای لغو این الزام وارد کردند)، خودروسازان ایرانی هزینه نصب ایربگ را به قیمت نهایی خودرو اضافه کردند و در واقع مشتری هزینه سرویس را پرداخت کرد. انجام داده است.

با این حال، خودروسازان ایرانی سابقه طولانی در تلاش برای لغو قوانین ایمنی خودرو دارند. بر همین اساس در آخرین نمونه استانداردهای 85 گانه خودرویی چند سالی است که به محل مناقشه خودروسازان و نهادهایی مانند سازمان ملی استاندارد و پلیس راهور تبدیل شده است.

خودروسازان از طریق مکاتبه و لابی با اشخاص حقوقی به بهانه اعمال تحریم های شدید علیه صنایع ایران از جمله صنعت خودرو، به تعلیق استانداردهای خودرو حداقل برای سه سال اقدام کرده اند.

استانداردهایی که دیگر استاندارد نیستند

خودروسازان می گویند تحریم ها هزینه های آنها را افزایش داده است و اگر بخواهند استانداردهای تعیین شده توسط سازمان استاندارد را رعایت کنند، زیان انباشته آنها افزایش می یابد. چند ماه پیش بالاخره اعلام شد که خودروسازان موفق به اجرای 76 مورد از این استانداردها شده اند و به این ترتیب به جز 9 مورد از این لیست 85 تایی، مابقی مورد آزمایش قرار گرفته اند.

اما برخی کارشناسان معتقدند تاخیر در اجرای این استانداردها ممکن است وجود برخی از آنها را در ابهام قرار دهد.

  گفتگوی تلویزیونی رئیس جمهور با مردم

به عنوان مثال، در زمستان 1388، نیره پیروزبخت، رئیس وقت سازمان ملی استاندارد، برخی استانداردهای خودرویی مانند «نشانگر تعویض دنده»، «نشانگر فشار باد لاستیک»، «نشانگر نور روز» و «ترمزهای هوشمند» را به حالت تعلیق درآورد. (با امکان تاخیر یا توقف خودرو) برای مسافران.

لیست کامل شامل 9 استاندارد برای وسایل نقلیه معلق است، اما موارد دیگری مانند هشدار حفاظت از عابر پیاده، کنترل پایداری ترمز، سیستم پیشرفته ترمز اضطراری و سیستم هشدار خارج از جاده را شامل می شود. در مورد خودروهای تجاری و سنگین، «نشانگر تایر» (معمول برای خودروهای سواری) و «سلامت کابین» از جمله سیستم تعلیق استاندارد است.

اما نکته اینجاست که گذشت زمان می تواند اساساً برخی از این استانداردها را باطل کند. به عنوان مثال، اکنون باکیفیت ترین بنزین تولیدی در ایران دارای استاندارد یورو 5 است و به گفته مسئولان (از جمله بیژن زنگنه، وزیر سابق نفت دولت روحانی)، بیشتر بنزین تولیدی در ایران دارای «یورو 4» است. “استاندارد. و در برخی از شهرهای کوچک بنزین با استانداردهای “یورو 3” و “یورو 2” فروخته می شود.

کیفیت بنزین مورد استفاده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا حداقل استاندارد یورو 6 است. شرایط استاندارد یورو 7 تا چند ماه دیگر اعلام می شود و اعمال این استاندارد از سال 2025 در دستور کار قرار می گیرد.

ایمن ترین برندهای خودرو در جهان

امیدی به ایمنی خودروهای ایرانی نیست و باید منتظر ماند و دید که تصادف زنجیره ای بهبهان به کجا ختم می شود. با این حال، اگر بخواهیم ایمن ترین خودروهای جهان را به مسافران و رهگذران معرفی کنیم، کدام برندهای خودرویی در لیست قرار می گیرند؟

  توله سگ های ایرانی "نر" هستند

در بررسی های مختلف خودرو در سال های 2020 و 2021، سوبارو اوت بک به عنوان ایمن ترین مدل از نظر ایمنی سرنشینان، ایمنی عابر پیاده و موارد دیگر معرفی شد. با این حال جنسیس موتور، زیرمجموعه هیوندای، در این دو سال با بیشترین تعداد مدل خودروی ایمن پیشتاز بوده است.

جنسیس G80 و جنسیس G70 تنها دو نمونه از محصولات موفق جنسیس موتور هستند که جزو ایمن ترین خودروهای جهان هستند. اما با توجه به ایمن ترین رده برند، ولوو، تسلا و برندهای کمتر شناخته شده ای مانند آکورا نیز در این لیست قرار دارند.

نکته جالب دیگر این است که برند BMW در بین ده خودروساز ایمن قرار ندارد و در جایگاه یازدهم قرار دارد. از سوی دیگر، اکثر خودروهای ساخت فرانسه توسط رنو و سیتروئن رتبه های ایمنی بسیار پایینی را دریافت کرده اند.

این در حالی است که عمده فناوری خودروسازی ایران به دو مدل پژو 405 و پراید باز می گردد که هر دوی آن ها حتی در ایران کمترین مزیت های فنی را دارند و قدمتی چند دهه در دنیا دارند.

به عنوان مثال تیبا، ساینا و کوئیک بر روی پلت فرم پراید توسعه یافته اند. پلت فرم پژو 405 نیز با تغییراتی در پژو پارس، سمند، دنا و سورن و حتی خودروهای فرانسوی (مثل رنو ساندرو و رنو اسکالا که باید با فرانسه مشترک می شد. در رده بندی های خارجی قرار نگرفتند) استفاده می شود.

به نظر می رسد باز نشدن ایربگ در حادثه بهبهان حداقل از نظر «توقیف معامله» (اصطلاح حقوقی به معنای کلاهبرداری در معامله) قابل پیگرد کیفری است. باید دید آیا خودروسازان ایرانی روزی مسئولیت آن را بر عهده خواهند گرفت یا خیر.

منبع: تجارت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید