اگر نان سفید نخورید چی؟!

نان سفید همیشه در دنیای تغذیه سالم معروف بوده و کارشناسان بارها تاکید کرده اند که به جای نان سفید از نان سبوس دار استفاده کنیم.

با دانستن اثرات مثبت حذف نان سفید، می توانید نظر خود را در مورد خوردن نان سفید تغییر دهید. در ادامه به فواید حذف این دسته از غذاها اشاره می کنیم.

1 روحیه خود را تقویت کنید: یکی از اولین پیامدهای حذف نان سفید از رژیم غذایی، تقویت روحیه و تغییرات مثبت در خلق و خوی عمومی افراد است. مطالعه ای که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است نیز نشان می دهد که مصرف مقادیر زیاد مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا مانند نان سفید در رژیم غذایی با مشکلاتی مانند افسردگی پس از زایمان همراه است.

به گفته کارشناسان، حذف نان سفید از رژیم غذایی و مصرف بیشتر غذاهای با شاخص گلیسمی پایین می تواند نوسانات خلقی را بهبود بخشد و علائم افسردگی را کاهش دهد.

2. احتمال کاهش وزن وجود دارد: اگر می خواهید وزن کم کنید، با استفاده از نان سبوس دار به جای نان سفید، می توانید راحتتر به این هدف برسید. در واقع، خوردن نان‌های غلات کامل و سایر غذاهای پرفیبر به جای نان سفید می‌تواند به شما احساس سیری طولانی‌تری بدهد و کاهش وزن را آسان‌تر کند. برنج قهوه ای، کینوآ یا سیب زمینی شیرین نیز جایگزین خوبی برای نان سفید هستند.

3. سطح قند خون خود را متعادل کنید: نان سفید به سرعت هضم می شود و در نتیجه می تواند باعث نوسانات سریع سطح قند خون شود که با افزایش و کاهش ناگهانی قند خون همراه است. بنابراین، حذف نان سفید از رژیم غذایی، فضای مناسبی را برای خوردن غلات کامل که فیبر بالایی دارند و شاخص گلیسمی پایینی دارند، باز می کند.

  چهار مرحله هوشمند برای نوشتن نظرات انتقادی

مصرف منظم انواع نان سبوس دار می تواند احساس رضایت شما را از رژیم غذایی افزایش دهد و به کنترل قند خون شما کمک کند.

4. انرژی بیشتری خواهید داشت: اگر بعد از خوردن نان سفید همیشه مجبورید یک یا دو ساعت چرت بزنید، وقت آن است که مطمئن شوید که به جای آن از نان سبوس دار استفاده می کنید. با توجه به اینکه نان سفید به سرعت تجزیه می شود پس از مصرف ناگهان انرژی محدودی تولید می کند اما این انرژی ثابت نمی ماند.

اما استفاده از نان سبوس دار به طور همزمان انرژی بیشتری برای بدن ایجاد می کند و از احساس خواب آلودگی در فواصل بین وعده های اصلی جلوگیری می کند. جذب آهسته و تدریجی فیبر موجود در نان سبوس دار انرژی خوبی برای مغز و سایر قسمت های بدن فراهم می کند.

5. کلسترول خون خود را کنترل کنید: اگر نمی توانید کلسترول و تری گلیسیرید خون را کاهش دهید، نان سفید را از رژیم غذایی خود حذف کنید. در حالی که چربی اضافی رژیم را می توان به شکل کلسترول و تری گلیسیرید، قند اضافی از کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید در بدن ذخیره کرد.

بنابراین، استفاده طولانی مدت از نان سبوس دار به جای نان سفید می تواند به کاهش کلسترول خون و کلسترول بد یا LDL کمک کند.

منبع: سلامت

دیدگاهتان را بنویسید