اولین واکنش عسگر فرهادی به اتهام سرقت آثار هنری

در نشست خبری هیئت داوران جشنواره کن، از عسگر فرهادی درباره شکایت و بحث کپی برداری از فیلم «قهرمان» از مستند یکی از شاگردانش در کارگاهش پرسیده شد.

به گزارش سینما دیلی، فرهادی پاسخ داد:

من تا به حال در این مورد صحبت نکرده ام و اطلاعاتی که شما به عنوان پرسشگر ذکر می کنید از اخبار منتشر شده در یک سایت خارج از ایران است. بسیاری از این اطلاعات نادرست است و بعداً اصلاح شد.

اگر بخواهم همه چیز را بگویم، یک مستند توسط یکی از شاگردان سابقم در کارگاه من و فیلمی به نام «قهرمان» وجود دارد. ایده و طراحی دو فیلم مشترک است و من این ایده و طرح را در سمیناری در سال 2014 به شاگردانم ارائه کردم.

منظورم از ایده، بحث قهرمانی است و اینکه چگونه یک جامعه یک انسان را قهرمان می کند و بعد همان انسان سقوط می کند و فراموش می شود. و منظورم افرادی است که یک شی گرانبها، پول یا طلا پیدا می کنند و به صاحبانش برمی گردانند و مورد تمجید رسانه ها قرار می گیرند و قهرمان می شوند و ضد قهرمان و فراموش می شوند.

این ایده و طراحی را در کارگاهی که کارگاه مستندسازی بود مطرح کردم و قرار شد هنرجویانم از اخبار رسانه ها مستند بسازند. هدف از برگزاری این سمینار این بود که دانش آموزان بتوانند از اخبار روزنامه ها و رویدادهای روزانه مستند بسازند و این مستندها راهی برای دریافت فیلمنامه از آنها باشد.

قبل از اینکه به سینما بروم این کار را در سریالی به نام داستان یک شهر انجام داده بودم و در یکی دو قسمت تاریخ روزنامه را به تاریخ تبدیل کردم و با یک داستان مستند تمام شد و پخش شد.

  زینده رود و ورشو

هم مستند و هم فیلم «قهرمان» برگرفته از یک داستان واقعی و یک اتفاق واقعی است که دو سال قبل از سمینار در شیراز، یکی از شهرهای ایران رخ داده است و مستند مستندی از این اتفاق و تفسیر آزاد «قهرمان» داشت. یک موقعیت یک رویداد واقعی بود.

زمانی که یک رویداد واقعی رخ می دهد، در انحصار کسی نیست و هرکسی می تواند اخبار منتشر شده و جزئیات مربوط به آن را با اثر هنری خود ایجاد کند. جزئیات زیادی در سایت های خبری و لینک های اخبار منتشر شده دو سال قبل از مستند وجود دارد و وقتی به این جزئیات نگاه می کنیم، شباهت های مستند و فیلم «قهرمان» از همین جزئیات ناشی می شود. این شباهت به منزله نقص حق چاپ نیست.

امروزه همه می توانند روی یک داستان یا نمایشنامه درباره رویداد واقعی که اتفاق افتاده و عمومی شده کار کنند.

در مرحله مقدماتی (بازجویی) مدارک از دو طرف گرفته شد و بر اساس این اسناد، روحانیی که پرونده را بررسی کرد، علیرغم درخواست ما برای انجام کار کارشناسی در زمینه کپی رایت، معتقد است سینما تخصصی نبوده و یک موضوع کلی است و می تواند بدون نظر کارشناسی در مورد آن اظهار نظر کند و اظهار نظر کند که این پرونده باید به دادگاه برود. و در صورتی که دادگاه از کارشناسان و کارشناسان کپی رایت استفاده کند که مکرراً اعلام کرده اند که در فیلم نقض حق تکثیر وجود ندارد (از جمله نظر کانون کارگردانان) می تواند به نتیجه دادگاه استناد کند در غیر این صورت نتیجه غیرحرفه ای خواهد بود.

  قیمت آپارتمان در نقاط مختلف تهران

در هر صورت با احترام به تلاش شاگردم برای ساخت مستند خودش و ارادتش به کار، از همان ابتدای این اختلاف، اصرار داشتم که توافق شود و نامش در قسمت شکرگزاری فیلم ذکر شود. در جلساتی که با برخی سوء تفاهم ها، سوء تفاهم ها و عصبانیت ها همراه بود، دو درخواست داشتند، یکی برای عنوانشان در فیلم، دیگری درخواست مالی و در نهایت عنوانی که هیچ کارگردانی در هیچ جای دنیا آن را قبول نمی کند. فیلم “قهرمان” بر اساس این مستند ساخته شده است که واقعیت ندارد زیرا یک رویداد واقعی است و در انحصار هیچکس نیست و همچنین درخواست کرده اند در تمام درآمدهای فیلم در داخل و خارج از ایران مشارکت مالی داشته باشند که آن هم از تهیه کننده فرانسوی فیلم به دلیل درخواست غیرعادی و غیرمنطقی پذیرفته نشد.»

دیدگاهتان را بنویسید