انواع زیتون و خواص بی نظیر آن

جامعه 24– زیتون یک میوه کم کربوهیدرات است که چربی بالایی دارد. زیتون فواید زیادی برای سلامتی دارد که یکی از مهمترین آنها بهبود سلامت قلب است. مصرف روزانه زیتون آسان است و برای افزودن به یک رژیم غذایی کامل عالی است.

این میوه خوشمزه به عنوان پیش غذا و یا به عنوان پیش غذا در کنار غذا استفاده می شود. زیتون از دیرباز نقش مهمی در سفره ایرانیان داشته است. شاید شما فقط از زیتون برای طعم خوب آنها استفاده کنید. اما باید بدانید که خواص بی نظیر و درمانی بسیاری نیز دارد.

انواع زیتون و خواص بی نظیر آن

انواع زیتون

تاکنون بیش از 500 گونه زیتون در جهان شناسایی شده است. در مورد زیتون در کتب دینی نوشته شده است و فیلسوفان، شاعران و نویسندگان در نوشته های خود ستایش کرده اند.
زیتون ها از نظر شکل، رنگ و اندازه متفاوت هستند، اما خواص زیتون و مواد مغذی موجود در آن تفاوتی ندارد، فقط ذائقه افراد در انتخاب آن موثر است. در زیر با چند نوع زیتون آشنا می شوید:

زیتون سبز

زیتون سبز قطعا معروف ترین نوع زیتون در ایران و جهان است که در درمان کلسترول و فشار خون، روماتیسم، تب، رفع قولنج، کاهش یبوست و مقابله با کرم معده موثر است.

زیتون سیاه

بسیاری از مردم تصور می کنند که زیتون سیاه حاصل رسیدن کامل شکل سبز آن است، اما اینطور نیست و این نوع زیتون از نظر ژنتیکی سیاه است و برای رشد نیاز به شرایط آب و هوایی خاصی دارد. زیتون سیاه در کشور ما قابل کشت نیست. این نوع زیتون در اسپانیا و ایتالیا به وفور یافت می شود. از نظر خواص، خواص زیتون سیاه با سبز تفاوتی ندارد، جز اینکه طعم و بوی قوی تری دارد.

  ادل کلاه کای به خبر کلاهبرداری خود واکنش نشان داد

زیتون سیاه فرآوری شده

گاهی به دلیل قیمت بالا و سود اقتصادی پایین امکان واردات زیتون سیاه اصل وجود ندارد و به همین دلیل زیتون سبز را در ترکیب با مواد شیمیایی که خاصیت زیتون را ندارد به دلیل تصفیه با آهن دار سیاه می کنند. و خوب است از مصرف آن به ویژه توسط زنان باردار، کودکان و افراد بیمار خودداری شود.

انواع زیتون و خواص بی نظیر آن

خواص زیتون

زیتون حاوی 115-145 کالری در هر (100 گرم) یا حدود 59 کالری در هر 10 زیتون است. جالب است بدانید که هر 100 روغن زیتون حاوی 115 کالری، 80 درصد آب، 0.8 گرم پروتئین، 6.3 گرم کربوهیدرات، 3.2 گرم فیبر، 10.7 گرم چربی، 1.42 گرم چربی اشباع نشده، چربی های اشباع نشده تک هستند. 7.89 گرم و چربی های چند غیر اشباع 0.91 گرم است. در زیر با برخی از خواص زیتون آشنا می شوید.

زیتون و خواص آنتی اکسیدانی

آنتی اکسیدان های رژیمی نشان داده اند که خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی و سرطان را کاهش می دهند. زیتون سرشار از آنتی اکسیدان است و مزایای ثابت شده ای از مبارزه با التهاب برای کاهش رشد میکروارگانیسم ها دارد.


بیشتر بخوانید: نقش غذا در بیماری آلزایمر


یک مطالعه نشان داد که خوردن بقایای زیتون به میزان قابل توجهی باعث افزایش سطح گلوتاتیون، یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها در بدن شما می شود.

زیتون و بهبود سلامت قلب

در کشورهای صنعتی، بیماری قلبی به عنوان عامل اصلی مرگ و میر شناخته می شود. در این زمینه، خواص زیتون را جدی بگیرید. اسیدهای غیراشباع موجود در زیتون به کاهش LDL، چربی بد خون، کمک می کند و در عین حال HDL، چربی خوب را حفظ می کند. چربی های موجود در زیتون در رگ ها رسوب نمی کند و از احتمال حمله قلبی جلوگیری می کند.

  4 مهارت انسانی که هوش مصنوعی هرگز جای آن را نخواهد گرفت

زیتون و سلامت دستگاه گوارش

مصرف ویتامین E و چربی های غیراشباع در زیتون، ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. اثربخشی این ویتامین و ارزش غذایی این است که از سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند. اثر محافظتی روغن زیتون در زخم معده و ورم معده نیز ثابت شده است. روغن زیتون در مقایسه با داروهای تجویزی، ترشح صفرا و هورمون های لوزالمعده را تسهیل می کند و در نتیجه بروز سنگ کیسه صفرا را کاهش می دهد.

انواع زیتون و خواص بی نظیر آن

زیتون و استخوان و بافت بدن

برخی مطالعات نشان می دهد که خوردن زیتون سیاه می تواند جایگزین نقش ایبوپروفن در تسکین برخی دردهای مفصلی یا بافتی شود. این بدان معناست که زیتون سیاه می تواند به عنوان مسکن نیز عمل کند.

زیتون و تنظیم سطح قند خون

دیابت یکی از شایع ترین بیماری هایی است که اعصاب را درگیر می کند. روغن زیتون توانایی تنظیم سطح قند خون را دارد که باعث افزایش سلامت جنسی و باروری می شود.

زیتون منبع کامل آهن است

زیتون سرشار از آهن است. توانایی گلبول های قرمز برای حمل اکسیژن در سراسر بدن به دلیل وجود آهن در خون است. آهن نقش مهمی در تولید انرژی دارد و مهمتر از همه، عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن به مقدار کافی آهن بستگی دارد.

زیتون و کاهش وزن

تاثیر زیتون در کاهش وزن به خوبی مشهود است. با خوردن چند عدد زیتون کمی قبل از غذا می توانید به احساس سیری دلپذیری دست یابید. این کار باعث کاهش مصرف غذا می شود و باعث می شود کمتر به سراغ غذاهای ناسالم بروید.

  بزرگراه تهران - شمال باز است

یکی دیگر از دلایل مفید بودن زیتون برای کاهش وزن، کالری کم و حجم زیادی است که در معده شما می گیرد. استفاده مداوم از زیتون منجر به تجمع چربی کمتر در پهلوها و شکم می شود. می توان گفت که زیتون برای کاهش وزن معجزه می کند.

انواع زیتون و خواص بی نظیر آن

زیتون و پیشگیری از سرطان

زیتون و روغن زیتون در منطقه مدیترانه بیشتر مصرف می شود، جایی که میزان سرطان و سایر بیماری های مزمن کمتر از کشورهای غربی است، بنابراین زیتون ممکن است به کاهش خطر سرطان نیز کمک کند. این خاصیت ممکن است مربوط به محتوای بالای آنتی اکسیدان ها و اسید اولئیک در زیتون باشد. مطالعات نشان داده اند که این ترکیبات چرخه زندگی سلول های سرطانی در سینه، روده بزرگ و معده را مختل می کنند.

2022-08-15 12:50:50

دیدگاهتان را بنویسید