از گرمازدگی در تابستان چه می دانید؟!

گرما در روزهای اخیر در کشورمان افزایش یافته است و بر اساس پیش بینی ها این دما در نیمه دوم تیرماه تا مرداد ماه مناطق مختلف ایران را تحت تاثیر قرار می دهد.

درست مانند آلودگی هوا، قرار گرفتن در معرض گرما برای افراد به ویژه برای گروه های سنی حساس با مشکلات قلبی و کودکان خطرناک است. آشکارترین خطر امواج گرما برای سلامت عمومی، خطر گرمازدگی است، به ویژه برای کسانی که در فضای باز کار می کنند، مانند کشاورزان و کارگران ساختمانی. اما این تنها خطر موج گرما برای سلامت عمومی نیست.

گرمازدگی یک بیماری خطرناک است که حتی می تواند منجر به مرگ شود. بنابراین علل و عوارض گرمازدگی را با دکتر سید محسن افهمی، پزشک عمومی و متخصص داخلی در میان گذاشتیم.

چرا دچار گرمازدگی می شویم؟

دکتر افهمی در پاسخ به این سوال می‌گوید: «بدن ما این توانایی را دارد که در محدوده دمایی مشخصی بهترین عملکرد را داشته باشد و اگر دمای بدن کمتر یا بالاتر از حد معینی باشد، کار و فرآیندهای بدن مختل می‌شود.» دمای طبیعی بدن 37 درجه است و اگر مقدار این دما از 37.8 درجه افزایش یابد، می گوییم که فرد تب دارد.

اگر دمای بدن به 40 درجه برسد و مکانیسم های بدن نتوانند این دما را کاهش دهند، اتفاقاتی در بدن رخ می دهد که به آن گرمازدگی می گویند. بنابراین گرمازدگی زمانی اتفاق می افتد که بدن ما توانایی خود را در تنظیم دما از دست می دهد و نمی تواند دمای بدن را در محدوده طبیعی حفظ کند، در این حالت گرمازدگی رخ می دهد.

این متخصص داخلی با اشاره به علل گرمازدگی می‌گوید: از عوامل محیطی می‌توان به افزایش دمای بدن در اثر گرمای محیط (همان‌طور که در روزهای گرم تابستان رخ می‌دهد)، کار و ورزش در فضای باز و محیط‌های مرطوب، اشاره کرد. کم آبی، کمبود جریان هوا، قرار گرفتن در معرض نور خورشید – به ویژه در روزهای گرم بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر، شرکت در مجالس گرم و شلوغ مانند کنسرت، مهمانی، تئاتر و غیره. از جمله عواملی هستند که منجر به گرمازدگی می شوند.

  راه های مصرف به موقع قرص!

اثرات گرمازدگی در قسمت های مختلف بدن

گرمازدگی عوارض و مشکلات مختلفی را در قسمت‌های مختلف بدن ایجاد می‌کند: «افزایش دمای بدن، پوست خشک یا مرطوب، قرمزی یا گرم شدن پوست، از دست دادن کنترل و مکانیسم‌های تنظیمی بدن، گرفتگی عضلات، بی‌حالی و ضعف، اختلالات مربوط به هوشیاری سطحی، سردرد، نبض سریع، حالت تهوع و استفراغ، توهم، هذیان، کما و حتی مرگ می تواند در نتیجه گرمازدگی رخ دهد.

دکتر فهمی می گوید که گرمازدگی در یک تقسیم بندی دارای چهار مرحله است: «مرحله اول گرمازدگی است، زمانی که فرد به دلیل دمای بالا، از دست دادن رطوبت، کم آبی و افت فشار خون از حال می رود.

در مرحله دوم مکانیسم های تنظیمی بدن در پاسخ به بیهوشی و غش حرارتی فعال می شود، اما از آنجایی که این مکانیسم ها کافی نیست، فرد نمی تواند شرایط را تحمل کند و در نتیجه دچار گرگرفتگی و گرفتگی عضلانی به خصوص می شود. در ناحیه ساق پا.که به آن گرمازدگی می گویند.یا می گویند تشنج.

مرحله سوم گرمازدگی است که در آن فرد به دلیل شدت گرما دچار اختلال در عملکرد اعضای بدن، سردرد، حالت تهوع و استفراغ می شود.

مرحله چهارم گرمازدگی و شدیدترین نوع گرمازدگی است و زمانی رخ می دهد که اعضای حیاتی بدن دچار اختلال عملکرد، توهم و التهاب مغز، قلب و اختلال عملکرد بیولوژیکی شده و حتی ممکن است فرد بمیرد.

علائم گرمازدگی

هنگامی که فردی دچار گرمازدگی می شود، برخی علائم عمدتاً بسیار واضح هستند: افزایش دمای بدن بالای 40 درجه، ضربان قلب، تنفس کم عمق و کم عمق، پوست داغ، سردرد، خستگی، سرگیجه، ضعف عضلانی به ویژه در اندام ها. و پاها، ادرار تیره، هذیان، گیجی، کما و حتی مرگ می توانند از علائم گرمازدگی باشند.

  زن جوان خانه دامادش را آتش زد

دکتر افهمی ادامه می دهد: گرمازدگی با حمله قلبی و سکته متفاوت است. در حمله قلبی، قلب و در سکته مغزی آسیب می بیند اما در گرمازدگی به دلیل گرما، افزایش دمای بدن و ناتوانی بدن در کنترل دما، اندام های حیاتی مانند قلب و مغز آسیب دیده و از بین می روند. شخصی که خود جان خود را از دست بدهد یا آسیب جبران ناپذیری به این اندام ها وارد کند. به همین دلیل است که توصیه می کنم گرمازدگی را جدی بگیرید، زیرا گرمازدگی درمان نشده می تواند به سرعت به مغز، قلب، کلیه ها و ماهیچه ها آسیب برساند و منجر به گرمازدگی شود.

خطر گرمازدگی برای کودکان و سالمندان

هر کسی ممکن است دچار گرمازدگی شود، اما برخی افراد بیشتر در معرض خطر هستند: «نوزادان و کودکان، به ویژه کودکان زیر 4 سال، و سالمندان، به ویژه افراد بالای 65 سال، بیشتر در معرض خطر گرمازدگی هستند، زیرا حرارت بدن را در کودکان و سالمندان کنترل می‌کند. ضعیف هستند. تاثیر دارد و این عارضه در افراد مسن به دلیل استفاده از برخی داروها مانند فشار خون، دیورتیک ها و داروهای آرامبخش بیشتر دیده می شود.

راهکارهایی برای جلوگیری از گرمازدگی

به گفته این متخصص داخلی، برای پیشگیری از گرمازدگی باید به نکات زیر توجه کرد:

– لباس های نخی، گشاد و رنگ روشن بپوشید.

برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید، از وسایلی مانند چتر، عینک، ماسک، ضد آفتاب به ویژه ضد آفتاب با حداقل spf 15 استفاده کنید.

-از مصرف الکل، کافئین و نوشابه های گازدار خودداری کنید زیرا باعث ایجاد مشکل در سیستم تنظیم دمای بدن می شوند.

– مقدار زیادی آب بنوشید و به خاطر داشته باشید که آب سرد لزوما از گرمازدگی جلوگیری نمی کند. حتی آب گرم و مناسب در دمای محیط از گرمازدگی جلوگیری می کند زیرا حجم گردش را تامین می کند و مقدار زیادی گرما با تبخیر از سطح پوست از سطح بدن خارج می شود.

  این دو بازیکن در استقلال ماندگار شدند

-سعی کنید در محیط های بسته و سایه خنک بمانید.

– تا حد امکان در داخل خانه بمانید و سعی کنید زمانی که آفتاب نیست از خانه خارج شوید.

در فصول گرم کمتر کار سخت انجام دهید.

دکتر فهمی توصیه می کند: مدت زمانی را که در آفتاب می گذرانید به حداقل برسانید و هرگز در تابستان با شیشه بالا و در معرض آفتاب در ماشین ننشینید زیرا ماندن در یک محیط کاملا بسته و بدون تهویه مناسب منجر به گرمازدگی می شود و می توانید تجربه کنید. صدمات جدی خیلی سریع

همچنین نور خورشید به دلیل اشعه ماوراء بنفش و طول موج های خاص می تواند باعث ایجاد برخی از انواع سرطان پوست از جمله SCC یا BCC در سطح پوست شود. در نتیجه باید از قرار گرفتن در معرض این اشعه ها خودداری کنید و کمتر نور خورشید دریافت کنید.»

یک باور غلط در مورد عرق کردن

بالاخره این خودی تاکید می کند: «بعضی ها می گویند یکی از دلایل تاثیر ورزش در کاهش وزن تعریق است و با این تصور که در تابستان پیاده روی می کنند تا با تعریق وزن کم کنند، این کاملا اشتباه است. تعریق منجر به کاهش وزن نمی شود و ورزش برای کاهش وزن مناسب است اما به شرطی که در شرایط مناسب با مایعات فراوان و زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

مراقب باشید ورزش در روزهای گرم تابستان شما را ضعیف نکند و اثرات جبران ناپذیری بر کلیه، قلب و مغز برجای نگذارد.

منبع: ایسکانیوز

دیدگاهتان را بنویسید