برخی از مدیران وسوسه می شوند که به عقب برگردند. پایان کار از راه دور. اما تحقیقات مدرسه بازرگانی هاروارد در مورد پیامدهای این شکست نشان می دهد که تحمیل «کار مستمر حضوری» اشتباه بزرگی در عصر جدید است.
فوبیای “کار از راه دور” در مدیران با سه حرکت درمان می شود. «از شمارش زمان خودداری کنید»، «به هوش کارکنان اعتماد کنید» و «به رفاه زندگی حرفه ای ایمان داشته باشید».
برخی از رهبران کسب و کار می خواهند شخصاً به سر کار بازگردند، در حالی که کارمندان خواهان انعطاف بیشتر در قانون کار هستند. TsedalNeeley، محقق و استاد مدیریت اجرایی، سه توصیه کلیدی در مورد اینکه چگونه مدیران می توانند برنامه های کاری ترکیبی بلندمدت خود را مدیریت کنند، ارائه می دهد.
اپیدمی دورکاری به جای یک هنجار به یک استثنا تبدیل شده است و بسیاری از شرکت ها اکنون در تلاش هستند تا طرح ترکیبی ارائه دهند که هم مدیران و هم کارمندان بتوانند در دراز مدت آن را بپذیرند.
Tesdale Neely، استاد دانشکده بازرگانی هاروارد، میگوید که با سیاستهای بازگشت دائماً در حال تغییر، این یک “دوره شکننده” است که در آن رهبران تجاری ممکن است وسوسه شوند که به زندگی اداری سابق خود بازگردند، اما ممکن است شیوهای از تفکر را تحمیل کنند. قبل از اپیدمی با واقعیت پس از اپیدمی اشتباه بود.
او بیش از دو دهه است که به مطالعه کار از راه دور، مجازی و جهانی می پردازد. نیلی، نویسنده کتاب «انقلاب دورکاری: موفقیت در همه جا» میگوید: «ما در دورهای از تاریخ کار هستیم که ماهیت کار آنطور که میشناسیم بدتر شده است، چه آن را بپذیریم یا نه.
وقتی همه در دفتر هستند یا از راه دور کار میکنند، وضعیت مشخص است، اما با ترکیبی از اداره و دورکاری، وارد یک منطقه خاکستری شدهایم که مردم میپرسند این رویکرد در بلندمدت چگونه خواهد بود؟ تصور اینکه محیط کار از راه دور موقتی است آسان است، اما فکر کردن به اینکه در درازمدت چگونه باید باشد و چگونه آن را به درستی انجام دهیم بسیار دشوار است.
اما یک چیز مسلم است، اکثر کارمندان به دنبال تغییر پایدار در برنامه های خود هستند. نظرسنجی اخیر HBS Online نشان داد که بیش از 80 درصد از کارمندان ترجیح می دهند حداقل بخشی از هفته را از خانه کار کنند و نظرسنجی اخیر مک کینزی نشان داد که 90 درصد از شرکت ها می خواهند آنها را با برنامه های ترکیبی محل کار تطبیق دهند.
“شما باید باور داشته باشید که این افراد به اندازه کافی باهوش هستند و نیت خوبی برای انجام کار دارند.” اما شرکت ها چقدر باید انعطاف پذیر باشند؟ این موضوعی است که بسیاری از رهبران کسب و کار با آن دست و پنجه نرم می کنند زیرا سعی می کنند نیازهای کسب و کار را با اولویت های کارمندان خود متعادل کنند.
نیلی با استفاده از درسهای آموختهشده از دههها تحقیق همراه با واقعیتهای مشترک میلیونها کارگر در چند ماه گذشته، میگوید مدیران باید سه چیز را هنگام تدوین برنامههای کاری ترکیبی بلندمدت در نظر داشته باشند:
1- اعتماد به استقلال کارکنان
کارمندان با کار از خانه، حس آزادی و استقلال بیسابقهای دارند و برنامههایی را توسعه دادهاند که اغلب غیرعادی هستند. برخلاف انتظار برخی افراد، اما بر اساس سال ها تحقیق، انعطاف پذیری در واقع بهره وری کارگران را افزایش داده است.
در نظرسنجیهایی که نیلی در شرکتهای صنایع مختلف انجام داد، 70 درصد گزارش کردند که بهرهوری کارگران در طول همهگیری افزایش یافته است.
او گفت: “باید باور کنید که آنها به اندازه کافی باهوش و خوش فکر هستند که می توانند کار را انجام دهند، مهم نیست که چه باشد.” این بدان معناست که مدیران باید مراقب باشند که با کارگران با تعیین زمان و مکان کار مانند کودکان رفتار نکنند.
به عنوان مثال، نیلی می گوید که مجبور کردن کارگران از سفر طولانی و پرهزینه به دفتر در تعداد معینی از روزهای هفته دیگر اتفاق نخواهد افتاد. همه داده های اولیه نشان می دهد که مردم از زمانی که مجبورند در دفتر حضور داشته باشند متنفرند.
آنها می گویند: “شما در زمان همه گیری به من اعتماد کردید.” حالا چرا حرفم را باور نمی کنی؟ این بدان معنا نیست که کارگران باید کنترل کامل بر برنامه های خود داشته باشند. جلسات حضوری ممکن است ترجیح داده شود زمانی که همکاران نیاز به کار بر روی وظایف خاص نوآوری، نیازهای همکاری خاص یا ایجاد تیم داشته باشند.
نیلی گفت، به جای تحمیل یک رویکرد جهانی، رهبران کسب و کار باید به افراد و مدیران اجازه دهند تا برنامه هایی را پیدا کنند که برای تیم های مربوطه خود بهترین کار را دارند. نیلی میگوید: «گاهی اوقات باید با هم کار کنید، اما باید مطمئن شوید که افراد در زمان نیاز سر کار هستند.
2- از شمارش زمان کارمندان در محل خودداری کنید
نیلی می گوید که در نتیجه اعتماد کارکنان، مدیران نیز باید شیوه اندازه گیری عملکرد کارکنان را تغییر دهند. او گفت: ایده ما این است که مردم را ببینیم تا بتوانیم عملکرد آنها را شناسایی کنیم. این یک باور قدیمی است که در عین دیده شدن، تعهد خود را نشان می دهند.
او گفت: «تاکید بر «حضور کارکنان» همیشه اشتباه بوده است. اما نه به اندازه اکنون که کارمندان در یک محیط دورافتاده یا ترکیبی، دور از چشم ناظران کار می کنند.
نیلی گفت: “Disaster در تلاش است تا حضور کارمندان را با استفاده از نرم افزار اندازه گیری ضربه های کلید کامپیوتر یا از دست دادن زمان تایید کند.” او گفت: «این کنترل است و کسانی که آن را دریافت کرده اند آن را تحقیرآمیز می دانند.
نیلی بر اساس پیشنهاد جی ریچارد هکمن، روانشناس سازمانی هاروارد است که معتقد است مدیران باید سه شاخص عملکرد کلیدی را تغییر دهند: عملکرد، انسجام تیم، و آموزش و رضایت کارکنان.
تمرکز بر این اقدامات تضمین می کند که مدیران باید آنچه را که به نظر می رسد یک روز سازنده است دنبال کنند، یعنی آنچه واقعا انجام می شود، نه مدیریت خرد. در عین حال، کارکنان باید آموزش ببینند تا مدیران را در جریان پیشرفت خود قرار دهند.
3- از رفاه زندگی حرفه ای حمایت کنید
نیلی گفت: با ملاحظات جدید و توجه مدیران به چالشهای شخصی، یکی از پیامدهای غیرمنتظره این همهگیری، ارزیابی انسانیت افراد است. در این دوره این سؤال برای مدیران بسیار مهم شد: «کارها چطور پیش میرود؟ چطور هستید؟ “چطور می تونم کمک کنم؟”
با ادامه زندگی، نیلی از مدیران می خواهد که تمرکز خود را بر سلامت و رفاه کارکنان حفظ کنند. نیلی گفت: «وقتی مردم از خانه کار میکنند، خانهها و محیط شخصیشان را به خانوادهها میدهند، بنابراین حداقل کاری که میتوانید انجام دهید رسیدگی به وضعیت آنهاست.
قبل از اپیدمی، مردم ممکن است از ترس اینکه به طور کامل به کار خود متعهد نباشند، تمایلی به صحبت در مورد مسئولیت های خود در خانه نداشتند. در این مرحله، آنها باید آزاد باشند تا هرگونه تعارض کاری که ممکن است با آن مواجه شوند را به اشتراک بگذارند. مدیران باید به این موضوع گوش دهند تا بتوانند بهتر با شرایط فردی سازگار شوند.
تحقیقات نشان می دهد که تشویق آنها به سنجش شفافیت و احترام به مرزهای کارمندان می تواند به ایجاد اعتماد در بین همکاران کمک کند. همچنین حس تعهد را در کارگرانی که فکر می کنند رفاهشان ارزشش را دارد القا می کند.
آنچه را که کارکنانتان نیاز دارند به آنها بدهید
بسیاری از توصیه های نیلی برای شرایط کاری جدید، فراهم کردن فضای لازم برای کارگران و سپس اعتماد به آنها برای انجام بهترین کار است. او میگوید که این نکات آموزشی بدون توجه به اینکه در کجا استفاده میشوند، چه در اداره یا در خانه، به همان شیوه اعمال میشوند.
نیلی گفت: “من واقعا معتقدم که کارگران نیت خوبی دارند و اگر ابزار مورد نیاز، توانمندسازی و حمایت به آنها داده شود، نه تنها برای شما کار می کنند، بلکه پیشرفت خواهند کرد.” ما باید به خودمان اعتماد کنیم، به افراد خود اعتماد کنیم و مهارت های خود را در مورد چگونگی رهبری یک سازمان هم در محل کار و هم در فضای آنلاین بهبود دهیم.»