آیا کبد چاق دارید؟! این مقاله را بخوانید

به طور کلی، غذاهایی که با آسیب سلولی مقابله می کنند یا التهاب را کاهش می دهند، می توانند به معکوس کردن روند کبد چرب کمک کنند.

رژیم غذایی مدیترانه ای را امتحان کنید

اگرچه این رژیم به طور خاص برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب طراحی نشده است، اما ترکیبی از چربی های سالم، آنتی اکسیدان ها و کربوهیدرات های پیچیده است که به کاهش چربی در کبد کمک می کند. ماهی و غذاهای دریایی، میوه ها، غلات کامل، آجیل، روغن زیتون، سبزیجات، آووکادو و حبوبات رایج ترین اجزای این رژیم هستند.

چربی های مناسب را انتخاب کنید

سلول ها از گلوکز برای تولید انرژی استفاده می کنند. انسولین به انتقال گلوکز مغذی به سلول ها کمک می کند. افراد مبتلا به کبد چرب اغلب مقاومت به انسولین دارند. این بدان معناست که بدن انسولین تولید می کند اما نمی تواند به خوبی از آن استفاده کند.

در نتیجه گلوکز در خون انباشته شده و کبد آن را به چربی تبدیل می کند. برخی چربی ها در رژیم غذایی می توانند به بدن کمک کنند تا از انسولین بهتر استفاده کند.

این بدان معناست که سلول ها می توانند گلوکز دریافت کنند و کبد نیازی به چاق شدن و ذخیره چربی ندارد. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی، روغن ماهی، روغن‌های گیاهی، آجیل، بذر کتان و روغن بذر کتان و سبزیجات برگ‌دار، چربی‌های غیراشباع موجود در منابع گیاهی مانند زیتون، آجیل و آووکادو از این دسته هستند.

غذاهایی که باید اجتناب کنید

چربی های اشباع شده مانند پنیر پرچرب، ماست پرچرب و گوشت قرمز منجر به رسوب بیشتر چربی در کبد می شود. محصولات پخته شده و غذاهای سرخ شده تهیه شده با روغن نخل یا نارگیل. مواد قندی مانند شیرینی، نوشابه و شربت با محتوای فروکتوز بالا.

  Mostbet'ten nasıl para çekilir

آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها و مکمل ها برای سلامت کبد

وقتی مواد مغذی به درستی تجزیه نشوند، سلول ها آسیب می بینند. این می تواند منجر به تجمع چربی در کبد شود. اما ترکیباتی که به عنوان آنتی اکسیدان شناخته می شوند می توانند به محافظت از سلول ها در برابر این آسیب کمک کنند.

قهوه، چای سبز، سیر خام، میوه ها به ویژه انواع توت ها، سبزیجات، ویتامین های موجود در تخمه آفتابگردان، بادام، روغن های گیاهی با چربی های تک غیراشباع مانند روغن زیتون یا روغن کانولا از جمله این غذاها هستند. رسوراترول که از پوست انگور قرمز تولید می شود می تواند به کنترل التهاب کمک کند.

مطالعات بحث برانگیز نشان می دهد که این ماده ممکن است در درمان کبد چرب موثر باشد. سلنیوم همچنین یک ماده معدنی است که در آجیل، ماهی تن و صدف یافت می شود.

ویتامین دی.

سطوح پایین ویتامین D ممکن است در بیماری شدیدتر کبد نقش داشته باشد. وقتی در معرض نور خورشید قرار می گیرید، بدن ویتامین D تولید می کند.

پتاسیم

سطوح پایین پتاسیم ممکن است با بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) مرتبط باشد. ماهی کاد، ماهی آزاد و ساردین منابع خوبی از پتاسیم هستند. سبزیجات همچنین شامل کلم بروکلی، نخود فرنگی و سیب زمینی شیرین و همچنین میوه هایی مانند موز، کیوی و زردآلو هستند. محصولات لبنی مانند شیر و ماست نیز سرشار از پتاسیم هستند.

از الکل اجتناب کنید

اگر بیماری کبد چرب ناشی از مصرف زیاد الکل باشد، به هیچ وجه نباید الکل مصرف کنید. این می تواند منجر به آسیب جدی تری به کبد شود.

  چهره زیبای صدف اسپهبدی در اکران فیلم الاف زر + عکس

کاهش وزن برای درمان کبد چرب

حتی کاهش تنها 5 درصد از وزن بدن می تواند به درمان کبد چرب کمک کند. کاهش 7 تا 10 درصد وزن بدن، التهاب و خطر آسیب سلول های کبدی را کاهش می دهد. حتی می توانید از برخی آسیب ها عکس بگیرید. آهسته حرکت کنید زیرا کاهش وزن سریع می تواند خطرناک باشد.

ورزش هوازی

ورزش هوازی سنگین می تواند چربی بدن را کاهش دهد. تمرینات مقاومتی یا قدرتی مانند وزنه برداری نیز می تواند در درمان کبد چرب موثر باشد. 30 تا 60 دقیقه ورزش هوازی متوسط ​​تا زیاد حداقل 5 روز در هفته و ورزش با شدت متوسط ​​تا زیاد 3 روز در هفته توصیه می شود.

منبع: سلامت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید