آیا پنیر باعث می شود کابوس ببینیم؟

فرادید| رابطه ما با پنیر عجیب است. پنیر اغلب یک غذای محبوب است. این محبوبیت به حدی است که در برخی از نقاط جهان جشنواره های مختلف پنیر برگزار می شود که در آن یا پنیر خورده می شود یا از تپه غلت می خورد.

به گزارش فراد؛ چشیدن پنیر و چشیدن آن با بیسکویت، نان و مقداری نوشیدنی به یک هنر تبدیل شده است. همچنین می دانیم که پنیر سرشار از چربی اشباع شده است و پرخوری می تواند برای سلامتی ما مضر باشد.

اما بر اساس برخی ادعاها، پنیر همچنین می تواند یک طرف تیره شگفت انگیز داشته باشد و این می تواند بر مغز ما در هنگام خواب تأثیر بگذارد.

بر اساس این شایعات، خوردن پنیر در ساعات پایانی شب می تواند خواب های عجیبی را در خواب ببینیم که جزئیات آن را به وضوح به خاطر می آوریم – نوعی خواب به نام خواب روشن یا روشن. تاثیر پنیر بر مغز به مطالعه‌ای در سال 1964 توسط محققی برمی‌گردد که نوشته بود به محض اینکه بیمار عادت خوردن 20 تا 50 گرم پنیر چدار در شب را ترک کند، کابوس‌های او پایان می‌یابد.

آیا پنیر باعث می شود کابوس ببینیم؟

شورای پنیر بریتانیا که در سال 2005 سرمایه‌گذاری کرده بود، اخیراً دریافت که خوردن پنیر کپک‌زده در شب به ما اجازه می‌دهد راحت بخوابیم، در حالی که خوردن پنیر چدار به افراد اجازه می‌دهد بخوابند. رویای افراد مشهور

این مطالعه در یک مجله علمی منتشر نشد، اما یافته‌های آن باعث شد در این باور تجدید نظر کنیم که پنیر بر محتوای رویاهای ما تأثیر می‌گذارد.
هیچ مدرک قانع کننده ای وجود ندارد که پنیر باعث کابوس می شود، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد پنیر باعث کابوس نمی شود.

ثور نلسون، استاد روانشناسی در دانشگاه مونترال می گوید: «از آنجایی که این شایعه بسیار گسترده است، می تواند دلیلی بر صحت آن باشد.
او گفت: «فقط دانستن اینکه پنیر روی کابوس‌های ما تأثیر می‌گذارد، می‌تواند باعث کابوس‌های شبانه شود زیرا به مردم تلقین شده است.

توضیح غیرمستقیم دیگر برای این موضوع، محتوای بالای لاکتوز در پنیر است. مطالعه نلسون در سال 2015 نشان داد که تنها 17 درصد از مردم گزارش می دهند که آنچه می خورند بر الگوهای خواب آنها تأثیر می گذارد، اما او گفت که محصولات لبنی از جمله غذاهایی هستند که مردم اغلب گزارش می دهند که بر الگوی خواب آنها تأثیر می گذارد.

وی گفت: این احتمالاً یک اثر غیرمستقیم است زیرا لاکتوز علائمی مانند گاز معده، نفخ و اسهال ایجاد می کند که می تواند کیفیت خواب را تحت تأثیر قرار دهد.

  ایده پرداز آرشام (تیراژ پای) همایش ملی کیفیت سیمین تندیس را پذیرفته است.

آیا پنیر باعث می شود کابوس ببینیم؟

با این حال، هیچ مدرکی برای حمایت از این نظریه وجود ندارد که محصولات لبنی بر خواب کل جمعیت تأثیر می گذارد. این نظریه همچنین با سایر یافته ها در تضاد است که شیر گاو، اگرچه حاوی لاکتوز بالایی است، اما به خواب کمک می کند.

مطالعه اخیر دیگری که در 14 مطالعه و کارآزمایی های تصادفی کنترل شده بین سال های 1974 تا 2019 بررسی شد، نشان داد که رژیم غذایی متعادل با شیر و محصولات لبنی به خواب خوب کمک می کند.

ممکن است شهرت پنیر برای اختلالات خواب به سنت غذایی اروپایی نسبت داده شود که معمولاً شب ها پنیر را با سایر غذاها مصرف می کنند. خوردن هر غذایی در آخرین ساعات روز می تواند بر کیفیت خواب تأثیر بگذارد. اما پنیر چیزی است که همه تقصیرها را به دوش می کشد.

نیل استنلی، کارشناس مستقل خواب می گوید: «برای داشتن یک خواب خوب، باید دمای بدن خود را کمی کاهش دهیم. معمولاً کار سختی نیست، اما اگر غذاهای چرب یا شیرین را دیر می خورید، باید کالری بسوزانید که یک فرآیند کالری است. شما می توانید این کالری ها را در طول روز بسوزانید. اما در شب بدن شما نمی خواهد کار کند.

دمای بدن ما در طول خواب تغییر می کند و اگر تعادل آن به هم بخورد، خواب ما را مختل می کند. به عنوان مثال، خوردن در شب با افزایش دمای مرکزی بدن همراه است که می تواند خواب را مختل کند.

نکته این است که وقتی خواب مختل می‌شود و شب‌ها بیشتر از خواب بیدار می‌شویم، شانس ما برای به خاطر سپردن رویاها افزایش می‌یابد و زمان بیشتری طول می‌کشد تا دوباره بخوابیم.

یک مطالعه نشان می دهد که بخشی از علت کابوس های مکرر مربوط به اختلالات خواب است. این شواهد همچنین نشان می دهد که افرادی که کیفیت خواب پایین تری دارند، بیشتر احتمال دارد کابوس ببینند.

شارلوت گوپتا، محقق دانشگاه کوئینزلند در استرالیا می گوید: یکی از دلایلی که پنیر و کابوس با هم ترکیب می شوند این است که خوردن قبل از خواب بیشتر خواب را مختل می کند و هضم پنیر را بسیار دشوار می کند.

اما برخی تحقیقات نشان می دهد که در حالی که خوردن غذاهای پرانرژی می تواند دمای بدن شما را در طول شب افزایش دهد، لزوماً به این معنی نیست که خواب شبانه شما مختل شده است. با این حال، افزایش دمای بدن در شب می تواند خواب فرد را به روش های دیگری تحت تاثیر قرار دهد. تب با رویاهای شفاف و رویاپردازی همراه است. مطالعات خواب در هنگام تب نشان می دهد که این نوع خواب عجیب تر از خواب هایی است که در زمان های دیگر دیده می شود.

  یک مرد 14 ماهه برای تاج مثبت است

با این حال، اینکه آیا پنیر می تواند دمای بدن شما را به اندازه کافی افزایش دهد تا رویاهای شما در هنگام تب به واقعیت تبدیل شود، چیزی است که باید در نظر داشته باشید.

اما خبر خوب این است که برخی از غذاها به کیفیت خواب بهتر کمک می کنند و هر چه کیفیت خواب بهتر باشد، کمتر احتمال دارد که کابوس ببینید. برخی از مطالعات نشان می دهد که خوردن کیوی قبل از خواب به ما کمک می کند کمتر بخوابیم زیرا منبع غنی سروتونین است. مطالعه دیگری این خاصیت را در شربت آلبالو شناسایی کرد.

در یک مطالعه، گوپتا دریافت که کسانی که رژیم غذایی آنها بیشتر شبیه غذاهای مدیترانه ای است – سرشار از میوه ها، سبزیجات، حبوبات و آجیل – دارای بالاترین کیفیت خواب هستند.

وی گفت: مکانیسمی که منجر به خواب بهتر می شود احتمالاً مربوط به اجزای این رژیم است که حاوی موادی با ملاتونین بالا است. ملاتونین یک هورمون خواب است.

آیا پنیر باعث می شود کابوس ببینیم؟

نتایج مطالعه‌ای که توسط ماری پیر سنت آنگ، استاد تغذیه پزشکی در دانشگاه کلمبیا در نیویورک انجام شد، نشان می‌دهد افرادی که غذای سالم می‌خورند و توصیه‌های غذایی را رعایت می‌کنند، در مقایسه با افرادی که رژیم‌های غذایی کم دارند، نصف زمان مصرف می‌کنند. چربی های اشباع، شکر و میوه ها. برای به خواب رفتن زمان می برد.

وی گفت: مصرف غذاهایی که فیبر و گیاهی بیشتری دارند و چربی اشباع و قند کمتری دارند با خواب بهتر همراه است.

پنیر فیبر کمی دارد و چربی اشباع شده بالایی دارد، اما نسبت به سایر غذاها مانند غذاهای فرآوری شده خیلی چرب تر نیست.

تحقیقات زیادی در مورد مکانیسم تغذیه و کیفیت خواب انجام نشده است، اما ارتباط بین این دو ممکن است به دلیل تریپتوفان باشد، ماده غذایی که هورمون ملاتونین را تولید می کند که در شب ترشح می شود و به خواب کمک می کند. در غذاهای غنی از پروتئین مانند پنیر و گوشت، به ویژه بوقلمون، ماهی، جو، توفو و گندم سیاه یافت می شود.

  خطر آمیکرون جدی است، یلدا را خلوت تر نگه دارید

جالب اینجاست که بسیاری از داستان های ترسناک ماندگار وجود خود را مدیون این ماده هستند. برای مثال، برام استوکر، ظاهراً داستان دراکولا را پس از رویای واضح و واضحی که پس از خوردن خرچنگ دید، نوشت. داستان دکتر هاید و آقای جکیل اولین بار زمانی که رابرت لوئیس استینسون پرخوری کرد به ذهنش خطور کرد.

سنت آنگ می گوید هنوز نمی داند بهترین زمان روز برای خوردن غذاهای حاوی تریپتوفان چه زمانی است. برخی از محققان دریافته اند که دیر غذا خوردن در شب برای خواب مضر است و ممکن است به این دلیل باشد که خوابیدن با شکم پر می تواند باعث ناراحتی شود یا قند خون بالا به دلیل دیر غذا خوردن می تواند بر الگوی خواب تأثیر بگذارد.

اما اگر در ساعات نزدیک به خواب خوب غذا بخورید، خواب خوبی خواهید داشت. گوپتا می‌گوید: «ما خوردن در ساعات نزدیک به خواب را توصیه نمی‌کنیم، اما اگر این عادت را دارید، بهتر است چیزهایی بخورید که می‌دانید باعث خواب بهتر می‌شوند.

این غذاها شامل غذاهای غنی از تریپتوفان مانند ماهی، گوشت و توفو است. نحوه خوردن پنیر – یا هر نوع غذای دیگری – نیز بر کیفیت خواب ما تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، تحقیقات گوپتا نشان می دهد که کمبود یک رژیم غذایی معمولی می تواند کیفیت خواب ما را کاهش دهد.

طبق تحقیقات نلسون، گرسنگی و تشنگی قبل از خواب می تواند احتمال رویاها و رویاهای واضح را افزایش دهد. نلسون همچنین در مطالعه خود دریافت که سایر رفتارهای غذایی مانند رژیم غذایی، پرخوری یا پرخوری احساسی می تواند بر کیفیت خواب تأثیر بگذارد، اما تحقیقات کمتری در این زمینه ها انجام شده است. بر این اساس افرادی که از گرسنگی غذا می خورند و نه به دلایل عاطفی، خواب بهتری دارند.

نلسون می گوید برای انجام این مطالعات، شرکت کنندگان باید قبل از خواب غذای خاصی دریافت کنند که غیراخلاقی است و می تواند برای آنها خطرناک باشد.

نکته مهمی که باید بر آن تاکید شود این است که افراد به رژیم غذایی روزانه خود توجه کنند تا بتوانند تشخیص دهند که چه غذاهایی کیفیت خواب آنها را مختل می کند و چه تغییراتی را باید در رژیم غذایی خود ایجاد کنند.

منبع: BBC World
نویسنده: جسیکا براون
ترجمه: سایت فرادید

دیدگاهتان را بنویسید