آزمون آنلاین خانواده؛ کمک یا تقلب؟!

416154 293 خبر مرکزی

آهنگ بنی یعقوب| زنگ موبایل را برای زمان امتحان فرزندش تنظیم کنید. با صدای زنگ کنار جاده ایستاد و کتاب ادبیات هفت ساله را روی پاهایش گذاشت و آماده شد. بالاخره پسرش امروز امتحان دارد و حسابی جدی روی او باز کرده است. دو نفر برای شرکت در آزمون خانواده آنلاین می شوند.

در این دو سال اتفاقات عجیب و غریب زیادی افتاده است. ویروسی آمده است که شیوه زندگی همه ما را تغییر داده است. آموزش آنلاین یکی از رویدادهای جدید این دوره است. اما همین آموزش در کنار مزیت هایش یک مشکل رایج را ایجاد کرد.

این بار اما نمی خواهم در مورد مشکل قطعی اینترنت یا مواردی از این دست که شاید زیاد خوانده اید صحبت کنم. من می خواهم در مورد گسترش رویدادی صحبت کنم که بعداً می تواند عواقب بدی برای فرزندان ما داشته باشد. مشکلی که بسیاری از معلمان نیز از آن شکایت دارند. گسترش تقلب.

زمزمه های مادران و پدران وقتی درس می خواهند، دست خط قورباغه سرطانی در کلاس و ناگهان دست خط زیبای او در ایام امتحانات و… باعث ناراحتی بسیاری از معلمان شد و کار به جایی رسید که معلمان دانش آموزان مظنون به تقلب را به مدرسه می فرستند. بخوانید و امتحان بدهید تا بفهمید سطح دانش آنها چقدر است و گاهی معلمان از والدین می خواهند که دست از کار بکشند.

«از دست نوشته‌ها می‌فهمم که وظیفه مادر یا پدر نوشتن برخی از برگه‌های امتحانی است، اما می‌خواهم این کار را نکنند. اگر کودک مشکل اضطراب، تنبلی یا چیز دیگری دارد، باید علت اصلی آن برطرف شود. از ما می خواهم به نام کمک و حمایت به فرزندانمان پنهان کاری و تقلب را آموزش ندهیم.» این اظهار نظر یکی از معلمان در یکی از شبکه های اجتماعی در این باره است.

زهرا همریان، معلم کلاس اول ابتدایی با دو سال تدریس آنلاین در دوران اپیدمی تاج، توضیح می‌دهد: «من متوجه شده‌ام که بسیاری از چیزهایی که می‌نویسند و می‌فرستند با چیزی که واقعاً یاد گرفته‌اند متفاوت است.

  آمار فوت شدگان از تاج امروز 1401/01/13

این یکی از مشکلات آموزش آنلاین است. من به طور تصادفی چند دانش آموز را انتخاب کردم و خواستم آنها به مدرسه بیایند و امتحان بدهند و متوجه شدم که تکلیف کار آنها نیست. با پدر و مادر بچه ها تماس گرفتم و صحبت کردم که البته موثر بود. همچنین متوجه شدم کودکانی که خواهر و برادر بزرگ‌تری دارند که تلفن مشترک دارند، معمولاً تکالیف خود را برای خواهر و برادرهای بزرگ‌تر برای بچه‌های کوچکتر می‌نویسند.

از آنجا که برخی از خانواده ها مسئولیت فرزندان کوچکتر را به بزرگترها واگذار کرده اند، تکالیف به این صورت انجام می شود. بدون اینکه کودک کوچکتر معنای درس ها را یاد بگیرد. من این مشکلات را در کلاس دوم دیدم. به عنوان مثال، کودکی که هیچ یک از تکالیف ریاضی خود را انجام نداده و مشتاق بازگشت به مدرسه است و مدام به مادرش می‌گوید که من چیزی نمی‌دانم.

شاید دانش آموزی را دیده باشید که نمی خواهد به مدرسه یا دانشگاه برگردد. این یکی از دلایل این بی میلی است. چون دستیار در آموزش حضوری حداقل در هنگام امتحان وجود ندارد.

همریان گفت: امیدوارم هر چه زودتر مدارس افتتاح شود و این مشکلات پایان یابد. البته راه حل هایی برای این مشکل وجود دارد. به عنوان مثال، کودکان می‌توانند چندین آزمون شرکت کنند یا در واتس‌اپ تماس ویدیویی برقرار کنند تا مطمئن شوند که دانش‌آموزان متن خود را می‌خوانند و می‌نویسند. بارها در پس‌زمینه شنیده‌ام که مادر در گوش کودک مطالعه می‌کند، اما این از تماس تصویری مشهود است.

به گفته وی، در صورت توسعه نرم افزارهای تعاملی بیشتر و در اختیار قرار دادن مدارس می توان از این مشکل جلوگیری کرد. نرم افزار ویدیوی تعاملی راه حل مفیدی است. در حالی که الان در نرم افزار شاد فقط چت صوتی وجود دارد که اصلا کافی نیست.

ارتقای نرم‌افزار برای شادتر، تعاملی‌تر و کارآمدتر کردن آن، کار را برای معلمان و خانواده‌ها آسان‌تر می‌کند و کودکان کمتر مشغول و مسئولیت‌پذیرتر خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: به هر حال آموزش آنلاین ایراداتی دارد و در صورت بازگشت بچه ها به مدرسه باید برای جبران این کاستی ها راهکارهایی در سیستم آموزشی اندیشیده شود. فقدان مهارت های اجتماعی در کودکان می تواند به آنها آسیب برساند. گاهی از بچه ها می خواهیم که از خودشان عکس بگیرند.

  اینفوگرافیک/ چرا برویم؟!

این فیلم ها نشان می دهد که بچه ها چقدر در صحبت کردن ناتوان هستند. این کودکان به پیش دبستانی نرفتند و تعامل خانوادگی نسبتاً کاهش یافته است و به خصوص در خانواده های نیازمندتر، کودکان نمی توانند جملات ساده را تلفظ کنند.

ما کمبود مهارت های زبانی را جدی می گیریم. وقتی مهارت‌های گفتاری کودکان بسیار ضعیف است، قطعاً بر مهارت‌های خواندن و نوشتن آنها تأثیر می‌گذارد.» محمدرضا نیک نژاد کارشناس آموزشی و معلم فیزیک یکی از دبیرستان های تهران می گوید: بارها متوجه کلاهبرداری شده ام.

امسال در درس های مجازی صدای مادری را شنیدم که با پسرش در حال پاسخگویی به سوالاتم بود. گاهی در مورد موضوعی تحقیق می کنم و می بینم که چند ساعت بعد تحقیق حاضر است، اما وقتی کار دانشجو را ارائه می دهد، حتی نمی تواند 30 تا 40 درصد کلمات را درست بخواند. واضح است که او هیچ کاری نکرده است.

او این را یک مشکل فرهنگی می‌داند که توسط سیستم آموزشی پرورش داده می‌شود: «سیستم آموزشی ما نقطه‌ای است و برای اکثر خانواده‌ها، حتی خانواده‌های فرهنگی، نتیجه مهم است. «این خانواده ها برای درس خواندن و نمره گرفتن بچه ها خیلی به بچه ها فشار می آوردند اما الان به جای اینکه بچه را تحت فشار بگذارند خودشان هم تلاش می کنند.

او این موضوع را با توجه به فرهنگ آموزشی حاکم در خانواده ها ارزیابی می کند: «بیشتر خانواده ها موفقیت تحصیلی فرزندشان را در کلاس درس می بینند، در حالی که مهارت هایی که باید در مدرسه بیاموزد، مانند مهارت های اجتماعی و زبانی، نادیده گرفته می شود.

نگاهی کوچک به آموزش باعث شد که آموزش را در نمرات و سنجش ببینیم و موفقیت هایی را ثبت کنیم. عده ای که به دنبال سود اقتصادی هستند مدام این موضوع را مطرح می کنند تا اضطراب ایجاد کنند و از این طریق کسب درآمد کنند. همه اینها دست به دست هم می دهند تا بتوانیم موفقیت تحصیلی فرزندمان را در نتیجه ببینیم.»

  بهترین راه برای انتقام گرفتن

کارشناس آموزش راه حل های بلندمدت و کوتاه مدت گفت: سیطره مافیای آموزش و پرورش یکی از دلایل افت آموزش است. در تبلیغات کتاب های درسی مختلف مدام می گویند معلم را به خانه ببرید.

اگر فردی در جامعه دلسوز باشد در مقابل آنها می ایستد و دست این افراد را قطع می کند تا اینقدر به نتیجه کار اهمیت ندهند. اما در کوتاه مدت خانواده ها باید در این زمینه به طور جدی آموزش ببینند و بدانند که کلاهبرداری نوعی دزدی است و ممکن است سود مالی نداشته باشد، اما در درازمدت آسیب های جدی وجود دارد که می تواند سرنوشت کودکان را تغییر دهد.

امروزه بسیاری از کودکان میانسال و ضعیف به هیچ وجه تمایلی به بازگشت به مدرسه ندارند، زیرا در عرض دو سال به راحتی به نتیجه می رسند، مشکلی که در سطح دانشگاه نیز مشاهده شده است. خانواده ها باید بدانند که این نوعی بداخلاقی است و اگر دزدی را غیراخلاقی می دانیم باید کلاهبرداری را نیز لحاظ کنیم.

ادامه این امر قبح دزدی و اختلاس را از بین می برد و فرزندان حریم اخلاقی جامعه را زیر پا می گذارند. علاوه بر این، درس‌ها و امتحانات حضوری تنها جایی بود که کودکان کاری مستقل از والدین خود انجام می‌دادند که آشکارا گم شده بود.»

یکی از پدرها در این باره می گوید: پسرم امتحان عربی داشت. به اتاقش رفتم و دیدم از کتابی کمک می گیرد. من به او گفتم که با تقلب صفر گرفتن بیش از بیست هزینه دارد. روزهای اپیدمی تاج به پایان رسیده است و ما بسیاری از این اتفاقات را به یاد می آوریم، اما فراموش نکنیم که گاهی آثار خاطرات سال ها باقی می ماند.

منبع: روزنامه ایران

دیدگاهتان را بنویسید